Dit zijn de genomineerden voor 'Goed gezien 2014'

dinsdag 18 november 2014

Onder de noemer 'Goed Gezien' gingen Radio 2 en de Koning Boudewijnstichting samen met Het Nieuwsblad een zomer lang op zoek naar lokale initiatieven die van een buurt een warme, aangename buurt maken.

Uit alle inzendingen heeft de jury vijf initiatieven, een per provincie, genomineerd. Die winnen alvast een geldprijs van duizend euro. Het project dat uiteindelijk wint, krijgt daar nog eens duizend euro bovenop en van het project worden starterspakketten gemaakt zodat iedereen het kan toepassen in zijn of haar buurt.

Dit zijn de genomineerden:

Antwerpen - De Concertgarage
Stefan en Leen uit Ranst maken maandelijks hun garage leeg om er een concert of comedyavond te organiseren voor maximum 35 personen.

Limburg - De Hasselbraam
Een stadstuintje in hartje Hasselt dat onderhouden wordt door Tinne en haar buren.

Oost-Vlaanderen - Het Spilvarken
Drie varkentjes die in de stad Gent worden verzorgd door Nathalie en haar dertig hulpboeren.

Vlaams-Brabant/Brussel - KOTKOT
Kippen, schapen en een compostezel. Kortom een kleine dierenboerderij in Sint-Jans-Molenbeek, opgestart door Ruth en de hele buurt.

West-Vlaanderen - De Instrumentheek
Een idee bedacht door Jelle en zijn vrienden uit Kortrijk om materialen uit te lenen in plaats van (onnodig) aan te kopen.

Radio 2 en de Koning Boudewijnstichting gaan nu op zoek naar mensen die zich engageren om een van die initiatieven ook in de eigen buurt uit te rollen. Tot en met 24 november om 12 uur kan iedereen stemmen via de website van Radio 2. Daar kunnen alle reportages herbeluisterd worden. Stemmen betekent niet alleen dat mensen het project leuk vinden, maar ook dat ze zich engageren om het project in hun buurt op te zetten.

Het initiatief dat de meeste aanhangers verzamelt, krijgt een geldprijs van duizend euro en wordt in heel Vlaanderen vermenigvuldigd met behulp van een starterspakket. Elke persoon die gestemd heeft op het winnende project maakt kans op zo een starterspakket om hetzelfde initiatief op te starten in zijn of haar buurt.

De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens een live-uitzending van Avondpost op zaterdag 6 december.

Kleine buurtinitiatieven
Met 'Goed Gezien' plaatsen Radio 2 en de Koning Boudewijnstichting, samen met Het Nieuwsblad, kleine buurtinitiatieven in de kijker. Weerman Frank Deboosere is peter van de actie. 'Dergelijke initiatieven moeten gekoesterd worden en verdienen navolging', aldus Frank Deboosere. 'Maar mensen die zich voor hun straat, wijk of buurt engageren zijn vaak heel bescheiden.'

De actie' Goed Gezien' ontstond uit het Luisternetwerk van de Koning Boudewijnstichting. Dat is een netwerk van lokale antennes die nieuwe of hardnekkige sociale problemen signaleren zoals armoede bij zelfstandigen, ondervoeding van senioren, gebrek aan solidariteit in de buurt…

De actie is dit jaar aan haar tweede editie toe.

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Villa Politica
    Tik Tak