Omroep MAX belicht belang van hoop en perspectief bij hersenaandoeningen

dinsdag 26 maart 2024
Foto: © Omroep MAX 2022

Omroep MAX en de Hersenstichting vragen op woensdag 27 maart in het live tv-programma 'Geef om je Hersenen' aandacht voor de gevolgen van een hersenaandoening.

Cabaretier en ambassadeur van de Hersenstichting Viggo Waas bezoekt jongeren in een revalidatiecentrum. Presentatoren Sybrand Niessen en Martine van Os gaan in gesprek met mensen met een hersenaandoening, hun naasten en met toponderzoekers die er alles aan doen om hersenaandoeningen beter te behandelen en in de toekomst te genezen. En er zijn optredens van onder anderen Edsilia Rombley, Jan Dulles en Ammar.

Ruim vier miljoen mensen in Nederland hebben een hersenaandoening en dat aantal stijgt explosief. Van dementie, de ziekte van Parkinson, een beroerte, depressie en migraine tot hersenletsel na een ongeluk. Jong of oud: het kan iedereen overkomen.

Cabaretier en ambassadeur van de Hersenstichting Viggo Waas weet als geen ander hoe groot de gevolgen zijn na een herseninfarct. Hij bezoekt jongeren in een revalidatiecentrum die nog iedere dag keihard knokken voor hun herstel. Want wat is de impact van hersenletsel op het leven van een tiener? Erik Scherder vertelt wat hersenonderzoek ons kan opleveren.

In 'Geef om je Hersenen' ook het verhaal van Dirk (69). Na een zoektocht van tien jaar krijgt hij de diagnose semantische dementie. Van een lieve, vriendelijke man met veel interesses, verandert hij in een man die geen genegenheid meer kent en de betekenis van de dingen om hem heen steeds meer verliest. Volgens Yolande Peijnenburg van Alzheimercentrum Amsterdam is dit typisch voor deze vorm van dementie. Ze vertelt over de vooruitgang in het onderzoek.

Presentator Jamie Trénité vertelt over zijn moeder, actrice Linda van Dyck, die werd getroffen door een herseninfarct. Ook de vaders van Qmusic-dj Domien Verschuuren en zijn sidekick Anton Griep hebben te maken met de gevolgen van een hersenaandoening. Daarom komen de dj's in actie.

Verder is er aandacht voor veelbelovend onderzoek naar de ziekte van Huntington, een erfelijke hersenaandoening die als een tsunami door families raast. Zo ook in de familie van Carla. Bij haar zijn de symptomen van de ziekte begonnen en ook haar beide dochters blijken het erfelijke gen te hebben. Ze hoopt vurig dat er voor haar kinderen een oplossing komt. Volgens onderzoeker Eric Reits van het Amsterdam UMC is er eindelijk hoop. 'Vijf jaar geleden hadden we nog niks, maar nu is er meer perspectief op een eerste behandeling. Dat is heel veelbelovend, mogelijk ook voor veel andere hersenaandoeningen', aldus Reits.

'Geef om je Hersenen' wordt mede mogelijk gemaakt door de Hersenstichting.

'Geef om je Hersenen', woensdag 27 maart om 20.30 uur live bij MAX op NPO 1.

'Goeiemorgen Morgen!' (Radio2)

De Ziggo Dome vormt het decor voor een gigantisch muzikaal spektakel met talloze oud-deelnemers aan het Eurovisiesongfestival. In deze aflevering: Mäns Zelmerlöw - 'Heroes', Bobbysocks - 'La det swinge', Rosa Linn - 'Snap', Cornelia Jacobs - 'Hold Me Closer', Ruslana - 'Wild Dances', Edsilia Rombley - 'Hemel en aarde', Gjon's Tears - 'Tout L'univers', The Roop - 'Discotheque', Alessandra - 'Queen of Kings' en Charlotte Perrelli - 'Take Me to Your Heaven'.

'Het Grote Songfestivalfeest', om 21.45 uur op VRT 1.

Molang
    De Buurtpolitie Extra