Karsu en Frits Spits presenteren 5 mei-concert 2024

zaterdag 23 maart 2024
Foto: © KRO-NCRV 2019

Voor het tweede jaar op rij produceert ITV Studios het 5 mei-concert in opdracht van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. ITV verzorgt het gehele evenement op de Amstel. Vandaag presenteerde het comité het presentatieduo van dit jaar.

De presentatie van de 30e editie is in handen van zangeres Karsu en schrijver en radiomaker Frits Spits. Samen verbinden zij de optredens aan de hand van persoonlijke verhalen en muziek. Zo zal Karsu zelf ook optreden. De dertigste editie van het 5 mei-concert vindt plaats voor Koninklijk Theater Carré en kan vanaf de kade rondom de Magere Brug worden gevolgd. Het concert wordt eveneens vanaf 20.30 uur rechtstreeks uitgezonden door de NOS op NPO1. Het 5 mei-concert vormt traditiegetrouw de afsluiting van de Nationale Viering van de Bevrijding.

Karsu (33) trad op haar 17de al op als jong talent in de fameuze Carnegie Hall in New York. Sindsdien boekt ze internationale successen als zangeres, pianiste en songwriter. Voor haar album Colors ontving ze in 2016 de Edison Publieksprijs. Karsu’s indrukwekkende optredens in Beste Zangers vielen in de smaak bij een groot publiek. Daarin komt haar veelzijdigheid goed tot zijn recht; ze zingt in verschillende talen en beoefent meerdere genres – van jazz tot pop. Ook presenteert ze kookprogramma’s op 24Kitchen en haar kookboek Karsu’s Kitchen is een bestseller. Een belangrijke boodschap die Karsu wil overbrengen is hoe bijzonder het is om in vrijheid en veiligheid te kunnen leven. 'Je snapt pas echt hoe belangrijk vrijheid is op het moment dat je niet kan gaan en staan waar je wilt en moet voldoen aan regels die zijn opgelegd.'

De 76-jarige Frits Ritmeester, beter bekend als de geliefde radiomaker Frits Spits, is al decennialang een begrip bij het grote publiek. In 2019 werd de nog altijd werkzame Spits door een vakjury van de VARA zelfs verkozen tot belangrijkste radiomaker van de eeuw. Daarnaast was hij vanaf midden jaren tachtig tot 2006 ook regelmatig als presentator op tv te zien. Voor Frits Spits hebben vrede en vrijheid nog een extra betekenis: hij werd drie jaar na de Tweede Wereldoorlog geboren, als kind van Joodse ouders die aan beide kanten veel familieleden hadden verloren. 'In vrijheid mogen leven, zijn wie je wilt zijn in een vrij land is een voorrecht. Ik ben daar iedere dag weer zuinig op en op 5 mei nog een beetje meer.'

Beide artiesten hebben grote bewondering voor elkaar en kijken er naar uit om met elkaar het podium te betreden. 'Ik vind het heel leuk om dit samen met Frits Spits te doen, we spreken beiden een andere generatie aan', aldus Karsu. Ook Frits ziet het als 'een eer om met zo’n talentvolle artieste' op het podium te staan. Naast Karsu en Frits Spits verschijnen op 5 mei nog verschillende andere grote artiesten op het podium op de Amstel. De line-up zal deze maand bekend worden gemaakt op de onlinekanalen van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

'Goeiemorgen Morgen!' (Radio2)

De Ziggo Dome vormt het decor voor een gigantisch muzikaal spektakel met talloze oud-deelnemers aan het Eurovisiesongfestival. In deze aflevering: Mäns Zelmerlöw - 'Heroes', Bobbysocks - 'La det swinge', Rosa Linn - 'Snap', Cornelia Jacobs - 'Hold Me Closer', Ruslana - 'Wild Dances', Edsilia Rombley - 'Hemel en aarde', Gjon's Tears - 'Tout L'univers', The Roop - 'Discotheque', Alessandra - 'Queen of Kings' en Charlotte Perrelli - 'Take Me to Your Heaven'.

'Het Grote Songfestivalfeest', om 21.45 uur op VRT 1.

Competitiebeesten
    Plop & de Peppers