VRT reikt eerste Grote Prijs Jan Wauters uit op Taaldag

woensdag 12 oktober 2011

Tijdens de VRT-Taaldag 2011, op 25 oktober, reikt de VRT voor de eerste keer de Grote Prijs Jan Wauters uit. De prijs gaat naar een Vlaming die zich excellent weet uit te drukken in het Nederlands. De genomineerden van de eerste prijs zijn Ruth Joos, An Olaerts, Stijn Tormans, Peter Vandenbempt en San F. Yezerskiy.

De VRT reikt voortaan elk jaar een Grote Prijs Jan Wauters uit voor een Nederlandstalige mediapersoonlijkheid 'die excelleert in het gebruik van het Nederlands, van wie het taalgebruik getuigt van een uitstekende taalbeheersing en een grote creativiteit'. De volledige titel van de onderscheiding luidt 'Grote Prijs Jan Wauters voor Uitmuntendheid in de Nederlandse Taal'.

Met de prijs wil de VRT de nagedachtenis aan een van haar grootste taalvirtuozen, sportverslaggever Jan Wauters, levend houden. Op verzoek van Jans weduwe, Thérèse Wauters, moet de prijs gezien worden als een aanmoediging, eerder dan als een bekroning van een carrière.

De genomineerden:

Ruth Joos
Radiomaakster bij Radio 1 en columniste in De Standaard. Een loepzuivere stem die er niet voor terugschrikt om te zwijgen op de radio. In haar krantencolumns schemert geregeld de sportliefhebster door, maar ook de kritische observator van de dingen van alledag.

An Olaerts
Freelance journaliste en columniste, die tegenwoordig voornamelijk schrijft voor De Morgen, De Standaard en Vacature. Ze heeft haar eigen website, Tante Annie en de dingen (http://www.anolaerts.be), waarop ze het hele spectrum van het Nederlands bespeelt, van de tussentaal tot de standaardtaal.

Stijn Tormans
Journalist bij het weekblad Knack. Hij schrijft vooral over mens en maatschappij. Zijn interviews in Knack zijn pareltjes, waarin hij met een paar goed gekozen zinnen zijn gesprekpartners portretteert. In zijn reportages weet hij de gewone dingen des levens raak te beschrijven.

Peter Vandenbempt
Sportjournalist bij Sporza Radio. Hij geeft vooral commentaar bij grote nationale en internationale voetbalwedstrijden. In 2005 werd hij verkozen tot beste sportradiostem door Radiovisie.eu. Hij is geregeld te gast in de voetbaltalkshow Extra time op Canvas. Peter Vandenbempt heeft een lyrische commentaarstijl die vaak aan Jan Wauters doet denken.

San F. Yezerskiy
Pseudoniem van Sander Vanhellemont. Columnist op zijn eigen website (http://www.soren.be), op Deredactie.be en sinds kort in Jobat. Zijn stukken zijn soms aardedonker, alsof de jongeman de grootste pessimist van Leuven en omgeving is. Zijn taal is ingetogen, zowel in blijdschap als in ontroering.

Prijs en uitreiking
De jury die beslist over de genomineerden en de laureaat van de Grote Prijs Jan Wauters wordt voorgezeten door Thérèse Wauters. De andere juryleden zijn Phara de Aguirre (journaliste), Ruud Hendrickx (taaladviseur), Chris Lomme (actrice), Mark Uytterhoeven (sportjournalist, presentator) en Annie Van Avermaet (taalbeheerser).

De prijs is een origineel werk van een Belgische kunstenaar. Dit jaar is het een schilderij van de Leuvenaar Dirk Eelen. De Grote Prijs Jan Wauters wordt voor het eerst uitgereikt tijdens de VRT-Taaldag op dinsdag 25 oktober.

VRT-Taaldag 2011
Voor het vierde jaar op rij organiseert de openbare omroep de VRT-Taaldag voor professionele taalgebruikers. Het thema van deze editie is 'de kleur en verstaanbaarheid van omroeptaal'. De VRT-Taaldag wordt live gestreamd op VRTTaal.net.

Op de Taaldag 2011 kijkt de VRT vooral naar haar eigen taalgebruik. Is de taal van de omroep voldoende toegankelijk en verstaanbaar? De Nederlandse Taalunie beschouwt het Nederlands als een veelpolige taal met verschillende variëteiten. Moet de VRT niet meer variatie laten horen? Moet de VRT bijvoorbeeld vasthouden aan haar uniforme uitspraaknorm of mag een lichte tongval te horen zijn?

Op het programma van de VRT-Taaldag staat o.a.:

• De resultaten van een onderzoek naar de toegankelijkheid van het taalgebruik in nieuwsuitzendingen
  • De resultaten van een kijkersonderzoek naar dialect en tongval
  • Een debat over hoe onze buurlanden en andere omroepen met taalvariatie omgaan
  • Een presentatie van Prof. Ludo Beheydt (UCL) over de rol van kleur en verstaanbaarheid in het kader van de verwerving van het Nederlands als eerste en vreemde taal
  • De uitreiking van de Grote Prijs Jan Wauters
  • De visie van Minister Lieten op de rol van de openbare omroep ten aanzien van taal

'De VRT-Taaldag', dinsdag 25 oktober tussen 14.00 en 17.30 uur in het Flagey, Brussel. Live via http://www.VRTTaal.net.

Persbericht VRT
VRTtaal

'Goeiemorgen Morgen!' (Radio2)

De Ziggo Dome vormt het decor voor een gigantisch muzikaal spektakel met talloze oud-deelnemers aan het Eurovisiesongfestival. In deze aflevering: Mäns Zelmerlöw - 'Heroes', Bobbysocks - 'La det swinge', Rosa Linn - 'Snap', Cornelia Jacobs - 'Hold Me Closer', Ruslana - 'Wild Dances', Edsilia Rombley - 'Hemel en aarde', Gjon's Tears - 'Tout L'univers', The Roop - 'Discotheque', Alessandra - 'Queen of Kings' en Charlotte Perrelli - 'Take Me to Your Heaven'.

'Het Grote Songfestivalfeest', om 21.45 uur op VRT 1.

Tik Tak
    Plop & de Peppers