Zondag in 'Podium Witteman': Remy van Kesteren, Monica Germino en Anna Fedorova

zaterdag 5 mei 2018

Paul Witteman ontvangt harpist Remy van Kesteren, violist Monica Germino, pianist Anna Fedorova & Friends, en het Koperensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Harpist Remy van Kesteren neemt de grootste harp ter wereld mee. Deze is speciaal voor hem gemaakt in Italië, en dat duurde vier jaar! Remy vertelt Paul Witteman alles over het bijzondere instrument, waarop hij klassiek, jazz én pop kan spelen. In de week na de uitzending vindt het Dutch Harp Festival plaats, waarin Van Kesteren wil laten zien dat de harp veel meer is dan een klassiek instrument. In 'Podium Witteman' speelt hij één van zijn eigen composities.

De Amerikaans/Nederlandse violist Monica Germino is een voorvechter van de hedendaagse muziek. Nu zij gehoorproblemen krijgt heeft een viertal bevriende componisten, onder wie Louis Andriessen, zich voorgenomen het ‘allerstilte vioolstuk ooit’ voor haar te componeren. Het stuk heet MUTED en er is speciaal een ‘fluisterviool’ voor gebouwd, met honderden kleine viooldempers. Het stuk gaat begin juni in première op het Oranjewoud Festival in Friesland.

De Oekraïense pianist Anna Fedorova is artistiek leider van het Internationaal Kamermuziek Festival Ede dat plaatsvindt in het weekend van Hemelvaart. Samen met zeven muzikale vrienden speelt ze Rondo alla polacca uit het Tripelconcert van Ludwig van Beethoven.

Het Koperensemble van het Koninklijk Concertgebouworkest timmert swingend aan de weg als onafhankelijk ensemble. In 'Podium Witteman' spelen de koperblazers stukken van Georg Friedrich Händel en Giovanni Gabrielli. Dit alles direct na een concert met het gehele Koninklijk Concertgebouworkest.

In 'Podium Witteman Extra' gaat Emma van der Schalie in gesprek met de veelzijdige harpist en harpambassadeur Miriam Overlach. Zij laat Emma de vele klankmogelijkheden van het instrument zien en horen. 'Podium Witteman Extra' wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPO 2 Extra, aansluitend op de reguliere uitzending van 'Podium Witteman'.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici.

'Podium Witteman' wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam. Het NTR-programma wordt daarna twee keer herhaald: op maandag rond middernacht en op zaterdagmiddag om 14.20 uur.

'Podium Witteman', zondag 6 mei om 18.05 uur op NPO 2.

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Kids on the block
    Hallo K3