Robbie Williams, Simply Red, Meat Loaf ea. in 'NPO Radio 2 presenteert…'

donderdag 5 oktober 2017

Ook in oktober duikt de NTR op themakanaal NPO Cultura diep in 50 jaar popmuziek. Aan de hand van de actualiteit presenteren Leo Blokhuis en Andrew Makkinga in 'NPO Radio 2 presenteert…' weer de mooiste concerten en documentaires.

Deze maand staan we stil bij Foreigner, een van de succesvolste rockbands aller tijden, superster Robbie Williams, Nederpopheld Wally Tax, het fenomeen Meat Loaf en de blue eyed soul van Simply Red.  Elke vrijdagavond rond de klok van 23.00 uur op NPO Cultura.

De uitzendingen in OKTOBER op een rij:

Vrijdag 6 oktober: Foreigner (60’)
De Brits/Amerikaanse rockgroep Foreigner viert deze maand hun 40-jarige bestaan met speciale concerten. In 1977 verschijnt het legendarische en meteen miljoenen verkopende debuutalbum met daarop de eerste grote hit ‘Cold as ice’. In deze aflevering een instapdocumentaire over het veelbewogen bestaan van deze veelvuldig van personeel wisselende groep rond gitarist Mick Jones, die het in de jaren 70 gelanceerde begrip arenarock vorm gaven. Ook zijn de grote hits (denk behalve aan rockers als ‘Feels like the first time’ en ‘Double vision’ ook aan de aanstekerballades ‘Waiting for a girl like you’ en I want to know what love is’) in een vintage live-uitvoering danwel als de klassiek geworden clip te zien.

Vrijdag 13 oktober: Robbie Williams / Wally Tax (90’)
Vorige maand was het alweer 20 jaar geleden dat megaster Robbie Williams zijn allereerste solo-album uitbracht. In deze aflevering een intiem concert opgenomen door de BBC tijdens de Electric Proms. Musical director was die avond producer Trevor Horn, met wie Williams net het album Reality killed the video star had opgenomen. Op de setlist staat dan ook, naast hits als 'Bodies', 'Come undone' en 'Angels', een cover van Horns klassieker 'Video killed the radio star'. Daarnaast is er aandacht voor Nederpop: deze week verschijnt een oeuvrebox van Wally Tax en The Outsiders, wij zijn daarom het tv-archief ingedoken op zoek naar de meest legendarische beelden van deze poppioniers.

Vrijdag 20 oktober: Meat Loaf (100')
Op 21 oktober, in het bijzonder rijke popjaar 1977, verschijnt het later in gigantische aantallen verkochte album Bat Out Of Hell waarop zanger Meat Loaf, componist Jim Steinman en producer Todd Rundgren opera, musical en rock met elkaar vermengden. Het zal ruim een jaar duren voordat het bronstige ‘Paradise by the dashboard light’ de monsterhit wordt die we allemaal kennen, maar dan is het album ook niet meer aan te slepen. In deze aflevering een ode aan die legendarische bestseller en aan de artiest die bijna aan dat succes ten onder ging.

Vrijdag 27 oktober: Simply Red (90’)
Simply Red brak in 1985 meteen door met het album Picture Book en de singles 'Money's too tight to mention' en 'Holding back the years'. Sindsdien verkocht deze Britse blue eyed soulgroep zo'n 50 miljoen platen wereldwijd. Simply Red is deze week in Nederland voor drie Symphonica In Rosso-concerten. In deze aflevering daarom een concert van de band rond zanger Mick Hucknall op het Montreux Jazz festival in 2003. Op de setlist die avond staan behalve voorgenoemde krakers ‘ Stars’, ‘ Fairground’ en ‘ Something’s got me started’.

NPO Cultura
NPO Cultura, het themakanaal voor kunst, cultuur en documentaires, is op televisie te zien via Ziggo (kanaal 222), KPN (kanaal 170) of via http://www.npo.nl/cultura.

NPO Radio 2 Soul & Jazz
Leo Blokhuis is elke zondagavond op NPO Radio 2 te beluisteren in het programma 'Blokhuis'. http://www.nporadio2.nl/blokhuis.

Andrew Makkinga is elke donderdagavond te beluisteren op themakanaal NPO Soul & Jazz. http://www.nposoulenjazz.nl.

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Chateau Planckaert
    Il traditore