'Het Uur van de Wolf': Adieu à G.
'Het gaat er niet om wàt je ziet, het gaat er om wat je wílt zien'. Kunstenaar Ger van Elk (1941 – 2014) kan zijn visie aanstekelijk verwoorden. Ook al behoort hij tot de grootste moderne kunstenaars van Nederland, toch roept zijn naam weinig herkenning op.
Volgens de makers van de documentaire 'Adieu à G.' ligt dat zeker niet aan zijn werk, dat geestig en ironisch is en tegelijk uiterst serieus, maar vooral aan Van Elk’s dwarse persoonlijkheid. In 2013 beginnen ze hem te filmen, maar al na twee maanden slaat het noodlot toe: Van Elk krijgt een herseninfarct en overlijdt een jaar later. Met het voltooien van het indringende ‘Adieu à G.’ wordt Van Elk en zijn werk opnieuw tot leven gebracht.
Wat is een typische Van Elk? Met die vraag in het achterhoofd gingen regisseurs Djoeke Veeninga, Marlou van den Berge en Jeroen Visser op onderzoek uit. Het werk van Van Elk wordt conceptueel genoemd, en met zijn vrije geest is hij continu op zoek naar schoonheid en poëzie.
De makers reisden samen met hem af naar Venetië, waar één van zijn werken, ‘Replacement Piece’ werd geïnstalleerd. De film geeft een overzicht van de opvallende verscheidenheid van zijn oeuvre, en Van Elk vertelt over zijn ideeën en hoe hij ze uitvoert. De film is rijk gearchiveerd en zit boordevol met werk van Van Elk. 'Het gaat altijd over afscheid', zegt hij er zelf over.
Van Elk wil het onzichtbare zichtbaar maken. Hij neemt de kijker mee achter de horizon; naar wat we niet zien. De regisseurs maken Ger van Elk en zijn werk zichtbaar. Dit eerbetoon is een mooi vaarwel voor een bijzondere kunstenaar.
'Adieu à G.' ging in september 2017 in première op het Nederlands Filmfestival in Utrecht.
Regie: Djoeke Veeninga, Marlou van den Berge, Jeroen Visser
Productie: Arte Et Cetera
'Het Uur van de Wolf', donderdag 30 november om 22.55 uur bij de NTR op NPO 2.