'Telefacts' op zoek naar nepmakelaars en leerkrachten

maandag 23 januari 2012

'Hij zat keurig in het pak, had een snelle wagen en hij vertegenwoordigde een immokantoor dat officieel leek. Maar het bleek allemaal nep', vertelt Jacques. Vorig jaar verhuurde hij een kantoorruimte. Tenminste dat dacht hij, want na 20 maanden stond er nog geen euro op zijn rekening. De immomakelaar veranderde de rekeningnummers op het contract en streek 20.000 euro aan huurgelden op. 'De man is voor de rechtbank gedaagd, maar ik wacht nog altijd op mijn geld', zucht Jacques.

Vorige week nog werd een nepmakelaar door de rechter veroordeeld omdat hij verschillende keren een voorschot van een woningverkoop, in zijn eigen zak had gestoken. 'Ik had mijn appartement verkocht en het voorschot zou door de makelaar op mijn rekening worden gezet: 16.000 euro. Maar da’s nooit gebeurd', vertelt Judy. De nepmakelaar die Judy oplichtte is lang niet de enige. Het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars (het BIV) heeft zelf de strijd aangebonden en hanteert een 'zero tolerance'-aanpak. In Telefacts tonen ze hoe ze dat doen.

Een hart voor voetbal
Vorig jaar lieten nieuwsanker Birgit Van Mol en haar man René het hart van hun zesjarig zoontje Otis controleren. Ze deden dit op aangeven van zijn voetbalclub in Grimbergen. 'Het was enorm schrikken toen de dokter ons vertelde dat Otis een ernstige hartafwijking had', vertelt Birgit Van Mol. 'De vraag was niet of hij zou neervallen tijdens het sporten, maar wanneer het zou gebeuren.' Otis bleek het syndroom van Wollf Parkinson White te hebben, een hartafwijking die voorkomt bij 1 op de 1000 mensen.

'Dat betekent niet dat die allemaal het risico lopen om dood te vallen, dat is maar een kleine minderheid, maar het geeft wel aan dat hartscreening belangrijk is, zodat we kunnen opvolgen en eventueel opereren', zegt Professor Marc Gewillig, kindercardioloog in het UZ Leuven. 'Als we 100.000 voetballertjes zouden screenen, zullen er 200 à 300 zijn die we detecteren. Maar zelfs met de beste screening zullen er altijd een aantal zijn die door de mazen van het net glippen'. Bij voetbalclub Eendracht Aalst worden alle jonge voetballers systematisch aan een cardiotest onderworpen.

Zo ontdekten de ouders van de 15-jarige Benjamin Schellink dat hun zoon een ernstige hartafwijking had. 'Ik was enorm geschokt toen ik op de hartmonitor zag hoe zijn hart tekeer ging. Maar ik ben erg blij dat het is uitgekomen. Stel je voor als dat niet het geval was geweest', vertelt de moeder van Benjamin. Een week na de test lag Benjamin al op de operatietafel en nu mag hij opnieuw voetballen. Dylan is geboren met een hartafwijking, maar het had hem nooit parten gespeeld tot op zijn 18de. 'Tijdens een gewone turnles op school viel ik plots neer. Ik kreeg een hartaanval', vertelt Dylan. Zijn juf was alert en kon hem reanimeren. 'Ik was nochtans de week voordien nog op controle bij de dokter geweest, maar niks wees erop dat mijn toestand verslechterd was', vervolgt Dylan. Vandaag heeft Dylan een defibrillator, die hem al verschillende keren het leven heeft gered.

Meester gezocht
Het basisonderwijs is erg vervrouwelijkt. 85% zijn juffen en slechts 15% zijn mannelijke leerkrachten. Lerarenopleidingen vandaag illustreren dat: op 36 cursisten zijn er maar 6 jongens. 'Toen ik begon, midden jaren ‘70, waren de meeste leerkrachten nog mannen: 7 op de 10 vlot. Er is veel veranderd', vertelt meester Thomas Gerard. Achtendertig jaar staat hij al voor de klas, volgend jaar gaat hij met pensioen. 'De leraarskamer is eerder een juffenkamer. Ik ken al alles van bevallingen en zo', zegt Nik Vissers. Hij staat nog maar één jaar voor een klas in het 6de leerjaar. Samen met meester Thomas en nog twee anderen zijn ze de enige mannelijke leerkrachten in de school. Hun 25 andere collega’s zijn vrouwen.

'Jonge kinderen hebben een rolmodel nodig. Een man heeft een belangrijke functie in de ontwikkeling van een kind en daarom moet het evenwicht opnieuw hersteld worden', klinkt het bij het Gemeenschapsonderwijs. Minister Pascal Smet heeft in het lerarenblad Klasse, 2012 in elk geval uitgeroepen tot 'Het Jaar van de man.' 'Telefacts' stapt mee de klas en de lerarenkamer binnen. Waarom heeft het onderwijs zo dringend mannen nodig?

'Telefacts', dinsdag 24 januari om 20.50 uur op vtm.

Telefacts

'The Voice van Vlaanderen' - finale (VTM)

De vier finalisten zingen nog een laatste keer de pannen van het dak in de hoop het publiek omver te blazen met hun talent en zo de overwinning in de wacht te slepen. Wie wordt de nieuwe 'Voice van Vlaanderen'?

'The Voice van Vlaanderen', om 20.40 uur op VTM.

Manhunt
    Lentebeelden