Jongeren leven massaal mee met 'wtFOCKdown'

woensdag 27 mei 2020

Zowat de hele tv-wereld heeft zich de voorbije weken moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit, zo ook de makers van 'wtFOCK'. De populaire digital first-reeks van SBS en Telenet kreeg tijdens de quarantaineperiode de toepasselijke naam 'wtFOCKDOWN'.

Helemaal eigen aan het real-time karakter van de serie volgen we in 'wtFOCKDOWN' de personages in quarantaine via video calls, video’s en berichtjes. Wat van de reeks meteen de eerste Vlaamse 'social distance-fictiereeks' ooit maakt.


Wat deze fictiereeks al van in het begin uniek maakt, is de dialoog tussen de 'wtFOCK'-personages en de fans. De hoofdrolspelers zijn een inspiratie voor de jongeren, een anders moeilijk te bereiken doelgroep. Net doordat 'wtFOCKDOWN' zo inspeelt op de actualiteit, ontstaat er een grote herkenbaarheid waardoor jongeren zich gemakkelijk kunnen identificeren met de personages. Ze voelen zich meer dan ooit begrepen, omdat ze in het echte leven in dezelfde situatie zitten. Dit lokt massaal veel reacties uit op Instagram, Twitter en Tumblr.

'wtFOCKDOWN' sloeg in als een bom bij de Vlaamse jeugd. Dat was niet enkel te merken aan het aantal video views, maar ook aan de vele reacties. De clips op wtFOCK.be werden in totaal al meer dan 2.062.000  keer bekeken. En ook de episodes van eerdere verhalen - beschikbaar op wtFOCK.be en VIJF.be - scoorden goed en werden zo’n 303.000 keer bekeken, goed voor 2.365.000 views in totaal op beide platformen.

De fans zijn echt dankbaar voor deze reeks en tonen dat ook door het 'wtFOCK' Instagramaccount te overstelpen met berichten. En het gaat nog verder. Er werd door de fans onderling een actie op poten gezet waarbij ze via een privébericht om 21.21 uur (een belangrijk tijdstip in het 'wtFOCK'-universum) massaal een bepaalde emoji naar het 'wtFOCK'-account op Instagram verzonden.

Deze hoge betrokkenheid toont het belang van deze reeks voor jongeren aan, een unicum én bovendien van onschatbare waarde voor de makers.

''wtFOCK' is de meest dankbare fictiereeks waar je als maker mee aan de slag kan gaan: de instant feedback van de fans, de interactie van hen met de personages op het platform en op hun social media accounts, de fan art die ze massaal delen... Tijdens de Coronacrisis vonden we het belangrijk om ook dan iets voor de jongeren te kunnen betekenen en lanceerden we met SBS en Telenet op enkele dagen tijd de lockdownversie 'wtFOCKDOWN'. En we werden door hen meteen beloond met massale reacties, dankbare posts en allerhande acties …', aldus Kris Gaens, Producent Sputnik.


DOSSIER: Coronacrisis op Vlaamse radio & tv

volledig dossier

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VTM logo Kleurt je dag

Londen, jaren 70. Estella, een jonge oplichtster die ervan droomt om modeontwerpster te worden, belandt na tal van tegenslagen op straat, samen met de bevriende boeven Horace en Jasper. Op een dag trekt het modebewustzijn van Estella de aandacht van de narcistische barones Von Hellman, een steenrijke modelegende die ontwerpt voor de 'rich and famous'. Maar hun relatie leidt tot een reeks gebeurtenissen die de gemene kant in Estella naar boven brengen.

'Cruella', film uit 2021 met oa. Emma Stone, om 20.30 uur op VTM.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 00:45
    Journaallus
    09:00
    Lentebeelden
  • 23:30
    Nachtlus
    07:30
    Ketnet Junior
  • 07:15
    Saïd & Anna
    06:00
    Tik Tak
  • 07:20
    Wakandy
    13:55
    Sing Again
  • 07:15
    Labor of Love
    03:15
    Geen uitzending
  • 01:50
    The Big Bang Theory
    12:55
    Geen uitzending
  • 01:45
    Geen uitzending
    14:10
    Stargate Atlantis
  • 07:05
    JAG
    04:40
    Baywatch
  • 06:00
    Joe
    02:15
    Geen uitzending
  • 05:00
    Geen uitzending
    07:45
    Achter de schermen
  • 07:20
    Criminal Minds
    02:05
    Geen uitzending
  • 07:10
    Geen uitzending
    02:00
    Two and a Half Men
  • 07:00
    Love It or List It
    13:50
    MasterChef UK
  • 05:00
    Geen uitzending
    13:35
    Cold Case Files
  • 06:00
    Herhalingslus
    11:00
    Trends Talk
  • 07:10
    De ambachter
    05:55
    Sixties To Six
  • 06:25
    Snel, Makkelijk & Lekker - Het Weekmenu
    02:35
    Sarah's Sweet Table
  • 07:00
    Eredivisie
    02:10
    Premier League
  • 06:45
    Shakespeare and Hathaway: Private Investigators
    02:00
    Midsomer Murders
  • 07:17
    Nederland in Beweging
    13:12
    NOS Studio Sport Live
  • 03:21
    Nieuwsuur
    13:33
    Fryslân Dok
  • 07:20
    Casper en Emma
    14:00
    De Eindmusical