NTR viert het leven van Elvis met reisdocu en tributeconcert

dinsdag 15 augustus 2017

Op woensdag 16 augustus is het precies 40 jaar geleden dat Elvis overleed. De NTR staat hier op NPO 1 uitgebreid bij stil met de reisdocumentaire 'Elvis Lives!' en het tribute-concert 'Elvis Leeft Live'.

In 'Elvis Lives!' gaan Matthijs van Nieuwkerk, Art Rooijakkers en Andrew Makkinga op zoek naar de nalatenschap van Elvis Presley. In hoeverre leeft Elvis nog precies 40 jaar na zijn dood? Aansluitend op de documentaire zie je 'Elvis Leeft Live' waarin Nederlandse artiesten zijn grootste hits zingen.

In 'Elvis Lives!' probeert Elvis-fan Art dichter bij de mens Presley te komen. Hiervoor gaat hij op pelgrimage naar Memphis en Tupelo in het diepe zuiden van Amerika. In Memphis bezoekt hij Sun Studio (waar Elvis zijn eerste opnames maakte), zijn beroemde woning Graceland en het in maart geopende Elvis Presley Memphis Center: een evenementencomplex tegenover Graceland dat geheel in het teken staat van Elvis Presley. Art gaat in Elvis’ geboorteplaats Tupelo naar zijn geboortehuis en de kerk waar hij zijn muziekcarrière begon. En in Sedona spreekt hij Larry Geller, die 15 jaar lang de kapper én spiritueel adviseur van Elvis was. Hij schreef meerdere boeken over Elvis. Via hem hoopt Art meer over Elvis te weten te komen.

Natuurlijk doet 'Elvis Lives!' ook Las Vegas aan, de stad die vaak in een adem genoemd wordt met Elvis. Andrew is getuige van een huwelijk voltrokken door Elvis, ontmoet diverse Elvis impersonators en onderzoekt of de relatie tussen de gokstad en Elvis nog steeds zo sterk is als vroeger.

In Japan ontmoet Matthijs misschien wel de grootste Elvis fans, die vind je namelijk daar! Hij ondergaat de Rockabillycultuur in Tokio. Verzamelaars, impersonators, vetkuiven en Elvis-kledingwinkels: alles komt voorbij.

Concert 'Elvis Leeft Live'
Speciaal voor het tributeconcert 'Elvis Leeft Live' is De Lik in voormalig gevangenis Wolvenplein Utrecht eenmalig omgebouwd tot een Jailhouse Rock-tempel. Elvis-liefhebber Eric Corton ontving op deze unieke locatie de grootste Nederlandse artiesten voor wie deze legende veel heeft betekend. Unieke verhalen en de beste Elvis-hits als Jailhouse Rocks, A little less conversation en Hound dog gezongen door Anita Meyer, Douwe Bob, George Baker, Leona Philippo, Lucas Hamming, René Shuman & Angel-Eye, Diggy Dex, Jett Rebel en Eric Corton. Let op: dit concert is reeds opgenomen! Het is dus niet mogelijk om aanwezig te zijn.

Uitzending woensdag 16 augustus:

- 'Elvis Lives!' - reisdocu, 20.30 uur op NPO 1.
- 'Elvis Leeft Live' - concert, 21.30 uur op NPO 1.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Thuis
    VRT NWS laat