NPO onderscheidt zich van commerciële omroepen

donderdag 28 juli 2016

Het Commissariaat voor de Media heeft de voornaamste bevindingen ten aanzien van de naleving van de prestatieovereenkomst in 2015 gepubliceerd.

Van de 21 afspraken heeft de Nederlandse Publieke Omroep 17 afspraken gerealiseerd. Zo is het media-aanbod van de NPO duidelijk onderscheidend ten opzichte van het aanbod van de RTL- en SBS-zenders.


Onderscheidend aanbod
De genres actualiteiten, meningsvorming en human actua kwamen bij de NPO meer voor dan bij de commerciële zenders, terwijl de genres buitenlandse fictie en spel & quiz minder sterk vertegenwoordigd waren. Met 4,2 procent kwam het aandeel amusement in 2015 op het laagste niveau van de gehele concessieperiode uit. Het programma-aanbod van de NPO kende in 2015 met 82,2 procent daarnaast in ruim voldoende mate oorspronkelijk Nederlandstalige producties. De journalistieke programma’s van de NPO werden in 2015 door een ruime meerderheid van mediagebruikers als pluriform en kwalitatief goed beoordeeld, zowel op televisie als op de radio.

Impact vergroot
Verder is de ambitie van de NPO om impact te vergroten gerealiseerd. Onderzoek naar verwijzingen door journalistieke bronnen in media en politiek laat zien dat de journalistieke impact van de NPO in 2015 is toegenomen. Zo bedroeg het aantal vermeldingen van nieuws- en -televisietitels in 2015 1858, tegenover 1666 vermeldingen in 2014. Ook was NPO Radio 1 in 2015 opnieuw de meest agendazettende radiozender, NPO Radio 1 werd in landelijke nieuwsmedia vaker genoemd dan BNR Nieuwsradio.

Bereik
De bereiksdoelstellingen – en dan met name het bereiken van jongeren – blijven aandachtspunten. In de doelgroep van 20-34 jaar kwam het bereik van NPO 3 in 2015 lager uit dan in 2014. Ook het bereik van radio ten opzichte van jongeren in de leeftijdsgroep 15-24 jaar liep terug. Hierbij de kanttekening dat jongeren over het algemeen minder tv kijken en meer alternatieven hebben waardoor het lastiger wordt hen te bereiken. Daarnaast wordt bij de huidige meetwijze van het kijkgedrag het ‘nieuwe kijken’ nog onvoldoende meegenomen. De NPO heeft inmiddels de nodige acties geformuleerd om het bereik onder jongeren te vergroten.


Persbericht NPO
http://www.npo.nl

TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 13:00
    VRT NWS journaal 13u
    07:55
    Journaallus
  • 12:30
    Lentebeelden
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 12:50
    Helden
    05:00
    Geen uitzending
  • 13:00
    VTM Nieuws (13 uur)
    05:30
    Geen uitzending
  • 12:50
    Renovate Don't Relocate
  • 12:30
    Geen uitzending
    11:45
    Siren
  • 10:15
    Geen uitzending
    13:35
    Te bepalen
  • 12:25
    Baywatch
    02:10
    JAG
  • 10:00
    Joe
    09:30
    Geen uitzending
  • 12:15
    De Tafel van Gert
    04:50
    Geen uitzending
  • 12:15
    NCIS
    05:00
    Geen uitzending
  • 12:55
    Pawn Stars: Best Of
    02:20
    Backroad Truckers
  • 12:35
    Love Island
    05:00
    Geen uitzending
  • 12:25
    Ex-Wife Killer
    05:00
    Geen uitzending
  • 13:00
    Z-Extra
    06:00
    Herhalingslus
  • 12:51
    Zo doe je het!
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 12:55
    Snel, Makkelijk & Lekker
    02:10
    De Wereldkeuken
  • 13:00
    Eredivisie
    02:00
    Wordt aangekondigd
  • 12:25
    Death in Paradise
    02:35
    Vienna Blood
  • 13:00
    NOS Journaal
    02:02
    EenVandaag
  • 13:00
    NOS Journaal
    08:00
    Vroege Vogels
  • 13:00
    Zin in Zappelin
    02:51
    NOS Jeugdjournaal met gebarentaal