Nieuwe NPO 2-reeks 'Mea Culpa' beschouwt het kwaad

zaterdag 1 juli 2017

Valt er vrij van het kwaad te leven? Aan de hand van interviews, drama, bespiegelingen en actualiteit brengt de nieuwe driedelige NPO serie 'Mea Culpa – geboeid door het kwaad het menselijk tekort in beeld én zoekt zij naar wat hier tegenover staat.

Door middel van spelscènes, vraaggesprekken van presentatrice Marleen Stelling met Augustinus, Luther, Calvijn en Kierkegaard en interviews door journalist Stevo Akkerman met Welmoed Vlieger, Paul van Tongeren, Rik Torfs, Damiaan Denys en Matthias Smalbrugge zal het raadsel van het kwaad niet worden opgelost. De kijker komt wel iets dichter bij het antwoord op de vraag die hij of zij alleen individueel kan beantwoorden: mijn schuld?

'Hoe je leven ook loopt; we lopen allemaal wel eens aan tegen foute keuzes. Ieder mens schiet tekort. We lijken soms niet anders te kunnen', zegt Stelling. 'We voelen dat we bedoeld zijn om in vrijheid te vliegen, maar in de praktijk keren we vaak terug naar onze kooi. Alsof we de vrijheid niet aankunnen.' De programmamakers willen met 'Mea Culpa' zowel het kwaad analyseren als een handreiking bieden om wat vrijer in het leven te staan.

Denkers uit het verleden
Stevo Akkerman, journalist bij dagblad Trouw, sprak voor het programma met docenten en hoogleraren op het gebied van psychiatrie, Europese cultuur, ethiek, kerkelijk recht en filosofie. 'Daarnaast laten we ons inspireren door denkers uit het verleden', zegt Stelling. 'Eindelijk gaan Luther, Calvijn, Augustinus en Kierkegaard met elkaar in gesprek. Paul van Geest treedt in de voetensporen van Augustinus, Herman Selderhuis verdiept zich in Luther, Calvijn wordt gerepresenteerd door Mirjam van Veen en Andries Visser staat voor Kierkegaard.'

Het programma sluit aan bij 500 jaar protestantisme.

'Mea Culpa' komt tot stand met medewerking van:

Stevo Akkerman - journalist bij dagblad Trouw.
Damiaan Denys - hoogleraar psychiatrie Universiteit van Amsterdam, afdelingshoofd psychiatrie aan het UMC Utrecht, neurowetenschapper verbonden het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen.
Paul van Geest - hoogleraar kerkgeschiedenis en geschiedenis van de theologie aan de Universiteit van Tilburg en bijzonder hoogleraar Augustijnse studies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Herman Selderhuis - hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Theologische Universiteit Apeldoorn en directeur Refo500.
Matthias Smalbrugge - bijzonder hoogleraar Europese Cultuur en Christendom aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en predikant (Protestantse Kerk in Nederland).
Paul van Tongeren - emeritus hoogleraar wijsgerige ethiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Rik Torfs - hoogleraar kerkelijk recht aan de Katholieke Universiteit Leuven en publicist.
Mirjam van Veen - hoogleraar kerkgeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.
Andries Visser - filosoof en wiskundige, kenner Søren Kierkegaard.
Welmoed Vlieger - docent filosofie en publicist,  bereidt promotieonderzoek voor over innerlijkheid en politiek aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Homo Universalis Ketnet: compilatie
    Kabouter Plop