Humberto Tan wint Sonja Barend Award 2016

donderdag 20 oktober 2016

Humberto Tan heeft de Sonja Barend Award 2016 gewonnen voor zijn interview in 'RTL Late Night' met vier overlevenden van de aanslag in de Parijse concertzaal Bataclan.

Tan ontving de de VARAgids-interviewprijs uit handen van naamgeefster Sonja Barend in 'De Wereld Draait Door'.

Op 16 november 2015 interviewde Humberto Tan in 'RTL Late Night' Ferry Zandvliet, Bob de Zwart, Frank de Wilde en Dexter Sillem, drie dagen na de aanslag in de Parijse concertzaal Bataclan. Zij waren erbij aanwezig en overleefden het. In het interview blikken de vier vrienden terug op die avond en alle huiveringwekkende details.

Juryrapport
Een jury van ruim veertig collega-interviewers, tv-critici en mediajournalisten verkoos Tan uit een lijst van tien kanshebbers die organisator VARAgids onlangs publiceerde. 'Humberto Tan is altijd op zijn best met niet-bekende Nederlanders die hij optimaal op hun gemak weet te stellen', vond jurylid Hans Beerekamp (tv-recensent NRC Handelsblad). Nathalie Huigsloot (o.a. Volkskrant Magazine en VARAgids): 'Humberto oordeelt niet, maar luistert, waardoor hij een veilige gesprekspartner is en mensen vrijuit tegen hem praten. Humberto zit op gevoel en niet op moraal, dat maakt hem heel sterk in een human interest-interview als dit.' 'Een klein monument voor een jarenlange vriendschap', volgens Hanna Bervoets (tv-recensent de Volkskrant). 'De jongens zijn duidelijk geëmotioneerd maar wisselen hun herinneringen af met onderlinge grappen, het is alsof ze aan hun eigen keukentafel zitten. Tan en zijn redactie creëerden een vertrouwelijke sfeer waarin die jongens zichzelf durfden te zijn – alsof er geen duizenden mensen meekeken. Dat is een gave.' Angela de Jong (Algemeen Dagblad) vond zelfs dat Humberto Tan dit jaar als enige aanspraak kon maken op de Sonja Barend Award. 'Je kunt aan de jongens zien dat ze het gebeuren herbeleven, de schietpartij, het over de lichamen heen kruipen, een veilig heenkomen zoeken bij een wildvreemde thuis, de onzekerheid dat ze elkaar kwijt zijn. Ze vertelden alles, tot in de kleinste, radeloze details.' Het complete juryrapport is te vinden op sonjabarendaward.nl.

Het is de achtste keer dat de Sonja Barend Award wordt uitgereikt. Eerdere winnaars zijn Matthijs van Nieuwkerk, Clairy Polak, Twan Huys, Mariëlle Tweebeeke, Coen Verbraak en twee keer Jeroen Pauw.

De volgende mensen hebben dit jaar plaatsgenomen in de vakjury: Roger Abrahams (VARAgids), Haroon Ali (o.a. VICE), Renate van der Bas (Trouw), Hans Beerekamp (NRC Handelsblad), Sara Berkeljon (de Volkskrant), Hanna Bervoets (de Volkskrant), Maaike Bos (Trouw), Bernice Breure (De Telegraaf), Jean-Pierre Geelen (de Volkskrant), Henk van Gelder (NRC Handelsblad), Bas Hakker (freelance), Edger Hamer (Troskompas), Gidi Heesakkers (de Volkskrant), Nathalie Huigsloot (freelance), Angela de Jong (Algemeen Dagblad), Cécile Koekkoek (VARAgids), Walter van der Kooi (De Groene Amsterdammer), Haro Kraak (de Volkskrant), Debby Nobel (Veronica Magazine), Jeroen te Nuijl (FC Klap), Floor Overmars (VARAgids), Norbert Pek (freelance), Els Quagebeur (freelance), Johan Reijnen (VARAgids), Dolf Rogmans (NVJ), Joep School (Het Parool), Wilfred Takken (NRC Handelsblad), Bert van der Veer (publicist), Ron Vergouwen (De Perstribune), Roy van Vilsteren (VARAgids), Max van Weezel (Vrij Nederland) en Clementine van Wijngaarden (VARAgids).

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

VRT NWS laat
    Murdoch Mysteries
    De Avondshow met Arjen Lubach
    Ongehoord Nieuws