Ervaren onderzoeksjournaliste nieuwe NOS Ombudsman

vrijdag 29 mei 2015

Margo Smit is per 1 augustus de nieuwe ombudsman van de NOS. Zij zal niet alleen onderzoek doen na klachten van het publiek, maar ook op eigen initiatief toezien op de journalistieke kwaliteit van NOS-producties, of die nou door de Nieuwsredactie worden gemaakt, door Sport of door Evenementen.

Daarnaast zal Smit de journalistieke discussie op de NOS-redacties, in journalistieke vakkringen en in de samenleving stimuleren.

Margo Smit (54) heeft haar strepen in het vak ruimschoots verdiend: ruim 25 jaar geleden begon ze als bureauredacteur bij RTL Nieuws en vorig jaar werkte ze nog mee aan het omvangrijke grensoverschrijdende LuxLeaks-onderzoek naar internationale belastingontwijking, dat in Nederland naar buiten werd gebracht door Nieuwsuur en Trouw. In de tussentijd was ze onder meer parlementair verslaggever voor RTL Nieuws, deed ze voor (het toenmalige) 'Twee Vandaag' verslag vanuit het Joegoslavische oorlogsgebied en werkte ze als onderzoeksjournalist en documentairemaker voor 'KRO Reporter' en 'KRO Profiel'. Sinds 2009 is ze directeur van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten en in 2010, 2011 en 2013 zat ze in de jury van de Daniel Pearl Award voor grensoverschrijdende onderzoeksjournalistiek. Verder geeft ze les aan de masteropleiding Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

'Als ombudsman wil ik een brug zijn tussen de nieuwsconsument en de maker'
'Er is geen redactie die in het Nederlandse nieuwslandschap zo'n grote rol speelt als die van de NOS. Als ombudsman wil ik een brug zijn tussen de nieuwsconsument en de maker, speel ik een rol in het bevorderen van de transparantie die de NOS wil uitstralen', reageert Smit op haar benoeming.

Algemeen directeur Jan de Jong van de NOS: 'Bij een grote journalistieke organisatie mag een herkenbare en makkelijk vindbare ombudsman natuurlijk niet ontbreken. Hoe meer wij uitleggen aan ons publiek hoe beter. Proactief en reactief. Margo is daar de aangewezen persoon voor. Zij verenigt grote journalistieke ervaring met veel empathisch vermogen. Dat zorgt voor draagvlak op de redacties. Margo is gelukkig veel meer dan een soort journalistenpolitie.'

De ombudstaken werden de afgelopen jaren vervuld door de commissie van Deskundigen, een adviesorgaan van de NOS. De aanstelling van een aparte Ombudsman tekent de ambitie van de NOS om een transparante organisatie te zijn die openstaat voor discussie. De commissie van Deskundigen zal de nieuwe ombudsman van advies dienen.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Jacques en Axel trekken naar de rommelmarkt in het centrum van Gent. Stand-upcomedian Henk Rijckaert vormt een duo met Jacques, terwijl Belle Perez met Axel op stap gaat. Samen gaan ze op zoek naar objecten die het meeste geld gaan opleveren tijdens de veiling.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Blokken
    Lentebeelden