Cartoon Network gaat op zoek naar jong creatief talent

dinsdag 4 augustus 2015

Van klassiekers als 'Johnny Bravo', 'Edd n Eddy' en 'The Powerpuff Girls' tot de nieuwste hitseries uit hun eigen Cartoon Network Studios: Cartoon Network brengt de beste cartoons van de grootste talenten.

En nu is Cartoon Network op zoek naar jou! Cartoon Network start op 31 augustus a.s. de Europese wedstrijd Imagination Studios Awards, waarin kinderen van 4 tot en met 14 jaar hun bijzondere talenten kunnen tonen.

Cartoon Network brengt de grootste animatietalenten samen in hun eigen studio: Cartoon Network Studios. Daar creëren de teams geweldige en veelbekroonde hitseries als 'Clarence', 'De Wonderlijke Wereld van Gumball' en 'Steven Universe'. Dit najaar gaat Cartoon Network op zoek naar de grootste jeugdige talenten met de Europese wedstrijd Imagination Studios Awards.

Kinderen van 4 tot en met 14 jaar kunnen meedoen in drie categorieën:

4 – 8 jaar: tekenen
8 – 12 jaar: storyboard tekenen / script schrijven
10 – 14 jaar: film / animatievideo maken

Op 30 augustus wordt de aftrap gegeven bij EYE met drie workshops, een voor iedere categorie. Hier is de vakkundige jury ook bij aanwezig om meer te vertellen over de wedstrijd, over creativiteit en wat kinderen allemaal kunnen doen met tekenen en animeren. In september en oktober worden nog meer workshops in Nederland georganiseerd en kunnen kinderen thuis of in de klas aan de slag met hun creaties die tot 1 november kunnen worden ingezonden via de website cartoonnetwork.nl. Hierna wijst de Nederlandse jury begin november per categorie een winnaar aan.

Met trots presenteert Cartoon Network de Nederlandse jury, die per categorie een winnaar zal aanwijzen.

De jury bestaat uit:

- Gerrit de Jager - striptekenaar van onder meer de Doorzon familie en Roel en de Beestenboel. Gerrit is niet alleen een begenadigd striptekenaar, maar is ook opgeleid als tekenfilmtekenaar.

- Job van Gelder – conceptontwikkelaar, illustrator en art director bij Monnikenwerk. Job werkt onder andere voor de Efteling waar hij verwondering tastbaar maakt in de vorm van illustratie, concept en animatie.

- Albert 't Hooft & Paco Vink – Anikey – Albert en Paco hebben met hun animatiestudio Anikey al vele bijzondere producties op hun naam staan, waaronder Trippel Trappel, Woezel en Pip en Hansel & Gretel.

Op de website, cartoonnetwork.nl, kunnen kinderen terecht voor tips en trucs van artiesten als Ben Bocquelet (The Amazing World of Gumball), Rebecca Sugar (Steven Universe) en vele anderen. Kinderen kunnen verschillende activiteiten ondernemen op de site, zoals tekenen, kleuren, een storyboard maken en animaties maken, zodat ze helemaal klaar zijn om aan hun eigen creaties te werken.

De lancering van Cartoon Network Imagination Studios toont de betrokkenheid van het netwerk bij de ontwikkeling van vaardigheden bij kinderen. Deze creatieve wedstrijd volgt op de succesvolle Cartoon Network 'Wees een Maatje, geen pestkop' campagne.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Het weer (laat)
    VRT NWS laat