National Geographic houdt in juni focus op globale plastic-crisis met #STOPMETPLASTIC

zondag 3 juni 2018

De globale plastic-crisis staat meer dan ooit op de radar. De hoeveelheid eenmalig plastic in onze oceanen blijft namelijk onverminderd groeien. National Geographic lanceert wereldwijd een meerjareninitiatief om de kennis over de globale plastic-crisis te vergroten en de hoeveelheid eenmalig plastic te verminderen.

In België schuift National Geographic met #STOPMETPLASTIC de hele maand juni concrete tips naar voren, die iedereen makkelijk in het dagelijkse leven kan toepassen. De problematiek wordt op de zender toegelicht met pakkende documentaires.

De veelbesproken cover van het recentste nummer van het internationale National Geographic magazine waarbij het topje van de plastic-ijsberg komt bovendrijven, maakt de problematiek op een pijnlijke wijze duidelijk. Het plastic dat wij zien aanspoelen op de stranden, is slechts het ‘topje van de ijsberg’ van de 9 miljard kilo plastic die jaarlijks in de oceaan belandt. Met de campagne #STOPMETPLASTIC wil National Geographic via hun televisiekanaal, magazines, sociale media en website mensen aanmoedigen om het gebruik van plastic te verminderen door onder andere minstens zes plastic wegwerpproducten niet meer te gebruiken: wattenstaafjes, rietjes, koffiebekers, tasjes, bestek en flesjes.

Verder wil de National Geographic Society de plastic problematiek beter documenteren en overheden, NGO’s, bedrijven en de consument via wetenschappelijk onderbouwde en bruikbare informatie tot innovatieve oplossingen aanzetten. Zo bestudeert een eerste expeditie in 2019 de types plastic en hun stroming in de rivier. De Society roept ook iedereen op om oplossingen aan te dragen via de bestaande Reducing Marine Plastic Pollution (Minimaliseren van Marine Plastic Vervuiling) aanvraag.

Samenwerkingen
Een bedreiging van deze omvang pak je niet alleen aan. National Geographic werkt dan ook samen met diverse lokale anti-plasticinitatieven zoals de Eneco Clean Beach Cup en For Good, de app die je helpt om naast je eigen hoeveelheid plastic afval ook je ecologische voetafdruk te verkleinen. Andere partners zijn The Great Bubble Barrier, Plastic Soup Foundation, Stichting De Noordzee, Plastic Soup Surfer, Join The Pipe, By The Oceans We Unite en Searious Business.

Documentaires
In juni zendt National Geographic iedere maandagavond om 21.00 uur een documentaire rond de problematiek uit.
In 'From Source to Sea' (maandag 4 juni om 21u) laat Merijn Tinga, beter bekend als The Plastic Soup Surfer, zien hoeveel plastic zwerfvuil langs de Rijn wordt aangetroffen dat uiteindelijk in zee spoelt en voor altijd verloren is.

'Plastic, The Real Sea Monster' (maandag 11 juni om 21u) benadert de plastic vervuiling wetenschappelijk: plastic bevat synthetische hormonen en is niet biologisch afbreekbaar. Het raakt in zee gevangen in draaikolken, of wordt ingeslikt door vissen en vogels.​

'Plastic China' (maandag 18 juni om 21u) is een portret van armoede, ambitie en hoop in een wereld van glooiende heuvels van plastic afval.

In 'Plastic Paradise' (maandag 28 juni om 21u) ontmoet journaliste/filmmaker Angela Sun wetenschappers, onderzoekers, beïnvloeders en vrijwilligers die licht werpen op de gevolgen van onze dolgedraaide plasticconsumptie en leren dat het probleem meer verraderlijk is dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

VRT NWS laat
    Het weer (laat)