Primeur Eurosport: Tour-etappes van start tot en met finish live

zaterdag 24 juni 2017

Voor het eerst zijn dit jaar de Tour de France-etappes van de start tot en met de finish live te volgen bij Eurosport. Wielerliefhebbers hoeven deze zomer dus niks te missen van 's werelds grootste wielerwedstrijd.

Voorheen waren van dertien etappes geen rechtstreekse beelden beschikbaar van het eerste gedeelte van de rit. Nu dat wel het geval is, wil Eurosport - Home of Cycling - de Nederlandse Tour-fans uiteraard geen minuut onthouden van de strijd om het geel.

In totaal betekent dit dat televisiekijkend Nederland bij Eurosport maar liefst 25 uur extra live wieleractie voorgeschoteld krijgt vanuit de Ronde van Frankrijk. Via de Eurosport Player kunnen wielerfans niet alleen altijd en overal de verrichtingen van het peloton volgen, zij kunnen bovendien kiezen uit diverse exclusieve bonus-streams waaronder vijf camera’s van motoren die meerijden in de koers plus een camera op de finishlijn.

De 104e editie van de Tour de France start zaterdag 1 juli in het Duitse Düsseldorf. Drie weken later, op zondag 23 juli, finisht de Tour-karavaan traditioneel op de Champs-Élysées in Parijs. Dan weten we of Chris Froome z’n vierde eindzege op rij kan pakken, dan wel wie de Froome-hegemonie doorbreekt. Het commentaar bij de beelden komt van José Been en Jeroen Vanbelleghem. Zij worden bij de analyse en duiding gesecondeerd door voormalig wielerprofs Bobbie Traksel (eerste week) en Karsten Kroon (tweede en derde week).

Voor- en nabeschouwingen met Flecha en LeMond
Eurosport-analist Juan Antonio Flecha - oud-renner van onder meer de Nederlandse ploegen Rabobank en Vacansoleil-DCM - staat bij de start en de finish voor de voor- en de nabeschouwing in 'Tour de France Extra'. Dit dagelijkse programma is voor en na iedere etappe te zien. Daarnaast blikt drievoudig Tour-winnaar Greg LeMond dagelijks om 21.00 uur in 'Le Tour de LeMond' terug op de die dag verreden etappe en kijkt hij vooruit naar de aankomende rit.

Eurosport zendt dit jaar ruim 200 dagen rechtstreeks wielrennen uit, waaronder alle drie de grote rondes: de Giro d'Italia, de Tour de France en de Vuelta (19 augustus-10 september) plus 25 UCI World Tour-wedstrijden. Opgeteld is dat zo'n 2300 uur live wielrennen. De Tour de France is al sinds 1991 live te volgen bij Eurosport.

De eerste grote ronde van dit kalenderjaar, de Giro d’Italia, was afgelopen mei exclusief te volgen bij Eurosport. De historische overwinning van Tom Dumoulin bezorgde de zender een nieuw all-time kijkrecord. De kijkcijfermeter piekte tot 1,8 miljoen op het moment dat de Nederlander de roze trui veiligstelde.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

VRT NWS laat
    Galactic Agency