Winnaars Sundance TV kortfilmwedstrijd bekend

dinsdag 23 mei 2017

SundanceTV kondigde vandaag de winnaars aan van de 2017 SundanceTV Shorts Competition. De winnaar van de juryprijs is 'Vengance' van cineaste Isabelle Nouzha en de Vimeo® Audience Award werd gewonnen door On Attend van Dimitri Sterkens.

Isabelle Nouzha, de winnares van de juryprijs, wint een reis voor twee naar de première van haar film tijdens een event van SundanceTV op het Sundance Film Festival, dat van 1 tot 4 juni plaatsvindt in Londen. 'Vengance' zal later dit jaar ook op SundanceTV worden uitgezonden. Dimitri Sterkens wint de Vimeo Audience Award voor 'On Attend', waarvoor liefhebbers van onafhankelijke films online hebben gestemd.

De film 'Vengance' van Isabelle Nouzha, die met de juryprijs werd bekroond, is een intrigerend verhaal dat zich afspeelt in de Amerikaanse wild west. De film werd in zwart-wit opgenomen en maakt gebruik van innovatieve stop-motiontechnieken. Deze bij wijlen griezelige, brutale en onheilspellende film volgt een premiejager die tracht te overleven met het woord ‘vengance’ (wraak) op zijn voorhoofd gegrift.

''Vengance' is een bijzonder creatieve variatie op het westerngenre, met stijlvolle toetsen op het vlak van het verhaal en de cinematografie. Daardoor is deze film al even onvoorspelbaar als de wild west zelf', zegt Mike Plante, Senior Programmer van het Sundance Film Festival en voorzitter van de wedstrijdjury.

De winnaar van de Vimeo Audience Award, On Attend van Dimitri Sterkens, is een spannend maar nachtmerrieachtig verhaal dat de gevoelige vluchtelingenthematiek aansnijdt, verteld vanuit het oogpunt van de jonge Afrikaanse vrouw Camille. Zij probeert de grens over te steken om met haar gezin herenigd te worden, maar komt vast te zitten in het niemandsland tussen verschillende immigratiecontroles. Na elke toelating wordt zij verplicht om te douchen, waardoor de stempel op haar nieuw paspoort oplost, waardoor zij genoodzaakt wordt om keer op keer heel het proces opnieuw te doorlopen. 'On Attend' is een donkere, conceptuele waarschuwing voor bureaucratie en oneindigheid.

Persbericht Mindyob/Sundance TV

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Tik Tak
    Kabouter Plop