Winnaars Sundance Channel Shorts 2015 bekend

donderdag 21 mei 2015

Sundance Channel heeft de winnaars van de 2015 Sundance Channel Shorts Competition bekendgemaakt. De Grand Jury Prize gaat dit jaar naar Oma van Karolien Raeymaekers, terwijl Victoria van Luk Simoens de Vimeo® Audience Award verovert.

De winnaar van de Grand Jury Prize wordt beloond met een reisje voor 2 personen naar de officiële voorstelling van haar film in juni, tijdens een special event dat Sundance Institute hiervoor organiseert in Londen. De winnende film zal later dit jaar ook worden uitgezonden op Sundance Channel. De winnaar van de Vimeo® Audience Award ontvangt een high-end digitale camera en een Vimeo® PRO-abonnement van 12 maanden.

De winnaar van de Grand Jury Prize van Sundance Channel Shorts 2015, Oma van Karolien Raeymaekers, is een bekoorlijke animatiefilm over de verwarring, de angst en het verdriet van een kind bij het verlies van haar lieve grootmoeder. Die Oma was duidelijk nadrukkelijk aanwezig in haar leven, en de jonge protagoniste blikt terug op de fijne momenten die ze met haar Oma deelde: een handje toesteken bij huishoudelijke karweitjes, of onbekommerd samen wandelen door de bossen en weiden rond haar huis. In de verbeelding van het meisje begint haar grootmoeder letterlijk weg te smelten voor haar ogen. Zij moet het hoofd bieden aan een van de essentiële maar moeilijkste levenslessen.

Victoria van Luk Simoens, de winnaar van de Vimeo® Audience Award, is het grappige, grillige maar ook ietwat vreemd beklemmende verhaal van Alex die op weg is naar een blind date met Victoria die hij online heeft leren kennen. Snoeverig en behoorlijk voortvarend vertelt Alex de taxibestuurder die hem oppikt honderduit over zijn verwachtingen voor de komende avond. Maar zodra de chauffeur meer details wil weten, leidt een verrassende samenloop van omstandigheden tot een schokkende ommekeer, en wordt de kijker meegesleurd in een dolle reeks onthullingen.

Voor deze kortfilmwedstrijd Sundance Channel Shorts 2015 stonden twee Awards op het spel: de Grand Jury Prize en de Vimeo® Audience Award, uitgereikt namens de fans van Sundance Channel. Geïnteresseerde filmmakers konden van 30 maart tot 20 april hun inzending indienen via sundancechannel.be/scshorts. Om deel te nemen moest de producer of de regisseur van de film in België wonen. De films mochten niet langer zijn dan 10 minuten en ook voldoen aan de officiële regels en technische vereisten van Sundance Channel. Het hele reglement was te lezen op de website.

De inzendingen voor de Sundance Channel Shorts Competition werden met het oog op de Grand Jury Prize beoordeeld op diverse criteria zoals creativiteit, onderhoudende waarde, originele verhaallijn en productiewaarden. Tot de jury behoorden Harold Gronenthal (Sundance Channel), Mike Plante (Sundance Institute), Jason Sondhi (Vimeo®) en Tanguy Dekeyser (Proximus). Filmfans konden van 27 april tot 8 mei via sundancechannel.be/scshorts hun stem uitbrengen voor de Vimeo® Audience Award.

Persbericht Sundance Channel

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Lentebeelden
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    BinnensteBuiten