Tweedelige documentaire over de 'Red Flames' op Eén

donderdag 11 mei 2017

De Belgische voetbalvrouwen Red Flames gaan de Rode Duivels achterna. Voor het eerst in de geschiedenis heeft de nationale vrouwenvoetbalploeg zich voor een groot toernooi gekwalificeerd.

In een tweedelige docureeks volgt Eén de Belgian Red Flames tijdens de voorbereiding op het EK in Nederland. Dat gebeurt tijdens en na stages, oefeninterlands, maar ook bij hun clubs in binnen- en buitenland.

Scoren de Red Flames mooiere doelpunten dan de Rode Duivels? Hoe combineren de spelers studie of werk met topvoetbal? En maken ze kans om het EK te winnen? Een feit is zeker dat de Red Flames een team is met veel discipline. Eén neemt ook een kijkje bij de jeugd, waar steeds meer meisjes voetballen.

De Red Flames zijn nog niet zo bekend bij het grote publiek, en daar moet inderdaad verandering in komen. Bij de Red Flames is speelster Imke Courtois wel al bekend bij de televisiekijkers als analiste bij Sporza. Naast het voetbal doctoreert zij aan de universiteit over de invloed van de ademhaling op de pijn.

Alleen leven van voetbal is voor de Belgische meisjes onmogelijk. Daarom doen ze ook meer dan voetballen en de docu volgt de speelsters en coaches niet enkel op maar ook naast het veld. Naast Imke wordt ook Gouden schoen Tessa Wullaert gevolgd. Zij toont hoe ze leeft, traint en speelt in het Duitse Wolfsburg. Tevens worden ook Julie Biesmans en nog enkele andere speelsters en bondscoach Ives Serneels in de kijker gezet.

Reportagemaker Bart Aerts meent dat als je eenmaal naar het vrouwenvoetbal kijkt, je blijft kijken. Er zijn minder spelonderbrekingen dan bij de mannen, de vrouwen zijn tactisch heel goed en het is zeer meeslepend. In de documentaire wordt voetbal op een intense manier in beeld gebracht.

'De Red Flames zijn volop geschiedenis aan het schrijven', zegt Eén-netmanager Olivier Goris, 'daar willen wij uiteraard met Eén graag bij zijn. De documentaire is een heel mooie kennismaking met een talentrijke groep internationals en de ideale inleiding op het EK in Nederland.'

'Wij hadden met de makers goede afspraken gemaakt', zegt bondscoach Ives Serneels. 'De reeks moest een correcte weergave geven van de speelsters en de staf. Ik ben blij dat ik bondscoach ben van dit fantastisch team. Ik kijk nu naar de eerste match van het EK op 16 juli. Ik heb er vertrouwen in maar verder vooruitkijken wil ik nog niet.'

'Red Flames', donderdag 18 en 25 mei om 21.20 uur op Eén.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    NOS Journaal met gebarentaal