Nieuw op VTM: 'Alloo bij Jambers'

maandag 31 augustus 2015

Zondag 15 maart 2015. De bestuursleden van de Vlaamse Televisieacademie komen samen in een kantoorgebouw in Diegem, onder hen ook televisielegende Paul Jambers. Het is hier dat Luk Alloo zijn leermeester vraagt om een vierdelige reeks over hem te maken.

Paul aarzelt even. 'Als je maar niets over mijn privéleven vraagt', antwoordt hij. Maar er zijn goede redenen om de beroemde televisiemaker overstag te doen gaan: Paul wordt 70, staat ondertussen al 44 jaar in het medialandschap en zijn legendarische reportages zijn nog steeds relevant.

In 'Alloo bij Jambers' wordt de interviewer zelf geïnterviewd. Luk Alloo nodigt Paul Jambers uit op locaties die voor hem een bijzondere betekenis hebben. Die roadtrip leidt hen naar het geboortehuis van Paul in Hoboken, de VRT-gebouwen in Brussel waar Paul zijn carrière startte, de haven van Antwerpen, Sluis en zelfs Londen. Paul ontmoet vrienden en collega’s die met hem in dialoog gaan, toont de privévertrekken waar hij tot rust komt en neemt de kijker mee in zijn imposant archief. De meester van de human interest voorziet bovendien enkele van zijn legendarische reportages van scherpzinnige commentaar.

'Alloo bij Jambers' is een ontroerende terugblik op het verleden, maar evenzeer een treffende kijk op het heden en de toekomst.

Aflevering 1: dinsdag 1 september om 20.35 uur
Enkele dagen na hun gesprek in Diegem belt Luk Alloo aan bij de woning van Paul Jambers. De trip down memory lane kan beginnen. Alloo neemt Paul mee naar een plaats die allesbepalend was in zijn leven én in zijn carrière: de openbare omroep. Paul was er jarenlang regisseur, journalist en reporter. Hij werkte eind jaren 70 en begin jaren 80 nauw samen met Martine Tanghe, de bekendste nieuwslezeres van de publieke omroep. De ontmoeting tussen de twee iconen is hartverwarmend.

In de VRT-gebouwen neemt Martine Paul mee naar waar het allemaal begon. 'In die tijd combineerden we álles: het journaal lezen en reportages maken', luidt het. De bijzondere archiefbeelden van een jonge Paul die als anchorman het journaal presenteert roepen duidelijk heel wat herinneringen op. 'Er was toen nog geen autocue', vertelt Paul daarover. 'Ik herinner mij nog dat ik in volle uitzending mijn papieren op de grond liet vallen.'

'Alloo bij Jambers' toont ook memorabele beelden uit de Panorama-reportage 'Benidroom', waarin Paul en Martine samen naar Benidorm reizen met elk een verschillend vervoersmiddel. Fragmenten waar de twee vroegere collega's geamuseerd naar terugkijken. 'Jij was jouw tijd vooruit, Paul', vat Martine de werkwijze en het inzicht van Paul samen. 'Jij was een voorloper in reportages maken. Nu moeten de mensen centraal staan, maar jij deed dat al heel lang.'

Na het bezoek aan de VRT laat Paul de cameraploeg toe een kijkje te nemen op een heel bijzondere plek bij hem thuis. 'Hier komt niemand buiten ikzelf', klinkt het. Op zijn ruime zolder komt Paul tot rust en vertoeft hij vaak om na te denken over het leven. Het is in dit rustgevend kader dat hij samen met Luk Alloo enkele geroemde reportages herbekijkt. Onder andere een fragment uit zijn reportage over migratie, Dag Emirdag uit 1985, wordt becommentarieerd.

Ook het imposante archief van Paul Jambers vormt een rode draad doorheen de reeks. Het is de ideale plaats om zijn interviews met Alloo te stofferen. Paul heeft werkelijk álles bijgehouden dat bepalend is geweest in zijn leven en dat is heel wat... Oude tekeningen, foto’s, kranten, opnames, boeken, stripverhalen, videotapes, dozen vol filmrollen, oude documenten, cursussen van weleer, aantekeningen, tot het inktvodje dat Paul gebruikte in de lagere school. 'De mensen gaan denken dat ik een freak ben. Wat ik ook ben', knipoogt Paul.

Om Paul Jambers echt te doorgronden keert Luk Alloo terug naar de roots van zijn carrière. Paul leerde zijn vak op de Brusselse filmschool. Alloo haalt er de auto bij waarmee Paul Jambers in 1965 naar Brussel reed. Na 50 jaar zit Paul nog eens aan het stuur van de Volkswagen Kever. Hij heeft de finesse nog duidelijk in de vingers.

Op de filmschool ontmoet Paul zijn oude professor Etienne Vermeersch, die Paul altijd is blijven volgen. 'Tijdens informele gesprekken vertelde Paul wat hij met zijn leven wilde aanvangen en daarin is hij consequent gebleven', vertelt Vermeersch. 'De impact van zijn reportages was groot. Met de Millet-reportage uit 1986 heeft Jambers een hele generatie die met merkkleding in de weer was, getekend.'

Met de reportage 'We moeten toch kleren hebben' over tienersnobs verpulverde Paul Jambers de kijkcijfers. Hij haalde meer dan 2 miljoen kijkers. Producent Millet zag de verkoop van de dure jassen kelderen en de 'Panorama'-redactie werd met duizenden brieven bestookt. De reportage was wekenlang het gespreksonderwerp. Tot op vandaag wordt Paul erover aangesproken. Samen met Alloo herbekijkt Jambers de spraakmakende Millet-reportage die nu nog steeds in het collectieve geheugen zit.

'Alloo bij Jambers', vanaf dinsdag 1 september om 21.35 uur bij VTM.

DOSSIER: Najaar 2015: alle plannen, alle zenders! (BE)

volledig dossier

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Heterdaad
    VRT NWS laat