Nieuwe structuur en samenstelling directiecollege VRT

maandag 26 maart 2018

CEO Paul Lembrechts heeft vanmiddag de nieuwe structuur en samenstelling van het directiecollege van de VRT voorgesteld aan de Raad van Bestuur die daarmee instemde.

Het directiecollege zal voortaan slechts uit 6 leden bestaan in plaats van 7. Eén directeur zal fungeren als algemeen directeur Operaties en Financiën (Chief Operating Officer, COO) en zal over alle afdelingen heen verantwoordelijk zijn voor het inkomsten- en kostenbeleid enerzijds en voor de operationele efficiëntie anderzijds.

Daarnaast is beslist om de afdeling Technologie & Operaties (T&O) op te splitsen. De afdeling Operaties komt bij de bevoegdheden van de COO en Technologie & Innovatie komt onder de leiding van de nieuwe algemeen directeur T&I Stijn Lehaen.

Algemeen directeur Financiën en Ondersteunende diensten Sophie Cooreman heeft te kennen gegeven dat ze haar loopbaan een nieuwe wending wil geven. Ze verlaat de VRT op 30 april.

CEO Paul Lembrechts: 'Het medialandschap staat onder druk als gevolg van diverse veranderingen. De publieke omroep wil een relevant aanbod blijven bieden om de Vlaamse mediagebruiker en het Vlaamse ecosysteem optimaal te bedienen. De samenloop van omstandigheden en persoonlijke keuzes van enkele directieleden geven ons de kans om de bevoegdheden van het directiecollege te herschikken en zo nog beter af te stemmen op de actuele noden van de publieke omroep.'

Luc Van den Brande, voorzitter van de Raad van Bestuur, is het daar helemaal mee eens: 'De context waarin de VRT opereert, verandert drastisch. Toch blijven we voluit gaan voor verbinding met alle Vlamingen, op alle platformen waar onze gebruikers hun media consumeren. Met de nieuwe samenstelling en taakverdeling binnen het directiecollege, ben ik ervan overtuigd dat de VRT nog relevanter en efficiënter een kwalitatief aanbod levert aan alle Vlamingen. Daarom heeft de Raad van Bestuur z’n unanieme goedkeuring gegeven aan het voorstel.'

Wat vooraf ging
Op 18 januari jl kondigden directieleden Lut Vercruysse en Mick De Valck hun vertrek aan van de VRT. Op 17 mei gaat algemeen directeur Strategie, Lut Vercruysse, met pensioen. Algemeen directeur Technologie & Operaties, Mick De Valck, wil graag opnieuw actief worden als ondernemer.

De afgelopen weken heeft CEO Paul Lembrechts gewerkt aan de opvolging van Lut en Mick. Daarbij heeft Sophie Cooreman, algemeen directeur Financiën en Ondersteunende diensten, de wens geuit om na 20 jaar de VRT te verlaten en haar ervaring elders in te zetten. Sophie wil haar loopbaan een nieuwe wending wilde geven en ze beëindigt haar opdracht bij de VRT op 30 april 2018.

Nieuwe structuur van het directiecollege
CEO Paul Lembrechts heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om het takenpakket van het hele directiecollege onder de loep te nemen. Om in die veranderende mediacontext de publieke omroep nog slagvaardiger en efficiënter te maken, komt er een algemeen directeur Operaties en Financiën (Chief Operating Officer, COO) in het directiecollege. Er loopt momenteel een selectieproces.

CEO Paul Lembrechts: 'Er is nood aan een algemeen directeur die transversaal weegt op de operationele processen en financiën. Hij of zij heeft als opdracht om onze werking nog te verbeteren en om onze inkomsten en uitgaven te optimaliseren.'

De COO wordt oa verantwoordelijk voor de afdelingen Financiën & Aankoop, Ondersteunende en Operationele Diensten. Daarnaast komt er een algemeen directeur Technologie & Innovatie.

CEO Paul Lembrechts: 'Ik ben erg blij dat Stijn Lehaen aanvaard heeft om deze belangrijke rol binnen het directiecollege op te nemen. Stijn heeft de opdracht om technologische innovatie in de hele organisatie meer ingang te laten vinden. Stijn is een echte teamspeler en ik heb er het volste vertrouwen in dat hij met zijn afdelingen onze netten en programma’s een extra dimensie kan geven; nog meer dan vandaag al het geval is.'

Overzicht samenstelling nieuw directiecollege
Het nieuwe directiecollege van de VRT bestaat uit 6 directieleden onder leiding van gedelegeerd bestuurder Paul Lembrechts. Dat is één directiefunctie minder dan het vorige directiecollege.

De nieuwe samenstelling is:

Paul Lembrechts, CEO
NN, algemeen directeur Operaties en Financiën
Voor deze functie loopt de selectieprocedure nog.
Peter Claes, algemeen directeur Media & Productie
Hans Cockx, algemeen directeur Human Resources
Stijn Lehaen, algemeen directeur Technologie & Innovatie
Liesbet Vrieleman, algemeen directeur Informatie

Persbericht VRT

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Villa Politica
    Mush Mush en de Zwammetjes