Kijkcijfers: Beste oktobermaand ooit voor VIER
Sinds de start van het najaar is VIER de enige commerciële zender die drie jaar op rij weet te groeien. De positieve trend zet zich verder met de beste oktober sinds 2013 met een gemiddeld marktaandeel van 15.4% op VVA 18-54.
Donderdag zag het gloednieuwe 'Project Axel' het levenslicht met een marktaandeel van 21.9% op de commerciële doelgroep en 437.495 kijkers. Eerder vorige week ging ook het tweede seizoen van 'Ons Eerste Huis' sterk van start. De eerste aflevering klokt ondertussen af op 21.6% marktaandeel en 429.600 kijkers. 'De Slimste Mens ter Wereld' weet opnieuw te bekoren met zijn vijftiende seizoen. Het programma sleept steevast het marktleiderschap in de wacht en klokt momenteel af op een gemiddeld marktaandeel van 42.8% op de commerciële doelgroep en 1.103.300 kijkers.
Het lokale aanbod van VIER deed het erg goed in oktober. Het zevende seizoen van 'De Rechtbank' bewijst zich als sterkhouder en klokt voorlopig af op een gemiddeld marktaandeel van 29.7% op VVA 18-54 en 626.700 kijkers. Ook 'Bake Off Vlaanderen 'viel in de smaak met gemiddeld 20.1% op de commerciële doelgroep en 328.000 kijkers. VIER brengt in 2018 dan ook een tweede seizoen van het populaire bakprogramma. Het gloednieuwe 'Camping Karen & James' scheerde dan weer hoge toppen met een gemiddeld marktaandeel van 30% op VVA 18-54 en 613.700 kijkers.
Het tweede seizoen van 'Gert Late Night' was goed voor een sterk marktaandeel van 27.4% op de commerciële doelgroep en haalde gemiddeld 353.000 kijkers. In het weekend doet ook 'Sports Late Night' het uitstekend met een gemiddeld marktaandeel van 18.8% op VVA 18-54 en 274.900 kijkers.
Ook VIJF heeft een sterke maand achter de rug en haalde in oktober een gemiddeld marktaandeel van 7.2 % op vrouwen 20-49. Lokaal wist 'Zo Man Zo Vrouw' sterk te scoren met het tiende seizoen dat momenteel afklopt op 21.2% marktaandeel en 307.000 kijkers. Ook het serieaanbod doet het goed op VIJF met de crimeserie 'Criminal Minds' en de klassieke VIJF-reeks 'Grey’s Anatomy'.
ZES heeft één jaar na de start op 6 oktober een stabiele plaats weten in te nemen in het Vlaamse medialandschap. Met een gemiddeld all day marktaandeel van 2.3 % op VVA 18-54 is ZES de grootste onder de kleine zenders. De afgelopen maand deden o.a. de Crime-marathons op zaterdag het uitstekend en viel ook het nieuwe seizoen van 'Supergirl' goed in de smaak (3.5% op VVA 18-54).
Bron: CIM TV Noord 2017