Europese topserie 'Babylon Berlin' bij Play More

woensdag 23 mei 2018

'It's never been done before'. Een zinnetje dat je verwacht bij een nieuw seizoen van 'Game of Thrones'. Deze keer gaat het echter over 'Babylon Berlin', een nieuwe, unieke, prestigieuze Europese serie.

De duurste niet-Engelstalige serie ooit. Een ambitieus misdaadepos dat zich afspeelt in het Berlijn van voor WO II. Aangrijpend, meesterlijk verteld, rijk aan historie, suspensevol en noirisch.

Moordzaak

1927. Na een dramatische schietpartij is Gereon Rath, een jonge politieagent uit een gegoede familie, zijn thuisstad Keulen ontvlucht voor een nieuw leven in het broeierige en kosmopolitische Berlijn. Terwijl de straten van Berlijn steeds meer het toneel worden van drugshandel, illegale nachtclubs massademonstraties, straatgevechten en –protesten tussen Nazi’s en communisten, krijgt Rath een functie bij de zedenpolitie. De integratie in het korps verloopt allerminst vlekkeloos. De kalme, openhartige Rath wordt gezien als een outcast. Deels omwille van zijn turbulente geschiedenis, deels door zijn connecties – zijn vader is het hoofd van de Keulense politie.

Wanneer een auto uit het Landwehr-kanaal wordt gehaald met een verminkt lichaam aan boord, probeert de commissaris deze gelegenheid aan te grijpen om de aandacht van het publiek en de media weg te halen van de aanhoudende protesten. De jonge en ambitieuze inspecteur gooit zich op de zaak en komt op het spoor van een Russisch prostitutienetwerk. Nietsvermoedend botst hij op een web van leugens, chantage en corruptie.

Berlijn
‘Babylon Berlin’ katapulteert ons helemaal terug naar het Berlijn van de ‘roaring twenties’, op dat moment een metropolis voor talent en ambitie. De internationale en kosmopolitische grootstad trekt jonge mensen aan van allerlei pluimage, achtergronden en nationaliteiten. De jaren 20 waren een decadente tijd. Een periode waarin de democratie zich nog aan het herstellen was van de Eerste Wereldoorlog. Conservatief, voorzichtig, maar ook mateloos experimenteel. Berlijn was op dat moment een broeinest van politiek, kunst, drugs en extremisme. Onder de blinkende bovenlaag van de glitter en glamour ging een donkere wereld schuil.

Fashion

Met een overvloed aan flashy dansscènes en een uitmuntende soundtrack dompelt de serie ons onder in de glamourwereld van artiesten, schrijvers en stijlvolle excentriekelingen van de clubs en cabarets van Berlijn. Zoals het bij een ‘period drama’ hoort, maakte ‘Babylon Berlin’ gebruik van een costume designer: de Fransman Pierre-Yves Gayraud. Een gevestigde naam in de filmwereld die de kostuums voor liefst 400 castleden en 8000 figuranten moest uittekenen en eerder al de kledij ontwierp voor toppers als ‘Perfume: the Story of a Murderer’, ‘Coco Chanel’, ‘The Three Musketeers’ en ‘Cloud Atlas’. In ‘Babylon Berlin’ koos hij voor een mix van burlesque, ‘The Great Gatsby’-stijl en de klassieke Amerikaanse gangsterfilms. Een beslissing waar Kutscher, een absolute fan van de tv-serie ‘Boardwalk Empire’, meteen mee instemde.

Gebaseerd op boekenreeks
J.K. Rowling, Stieg Larson, George R.R. Martin. Het lijstje met auteurs wiens werk in een populaire filmreeks of serie werd gegoten is stilaan eindeloos. Voeg daar de naam Volker Kutscher maar aan toe. De schrijver staat voorlopig enkel in zijn heimat Duitsland te boek als een absolute bestseller-auteur, maar daar zal met deze serie snel verandering in komen. Net zoals met ‘GoT’ bestaat het magnum opus van Kutscher al uit zes boeken en schrijft hij nog volop aan een vervolg van zijn misdaadreeks rond Gereon Rath. Een reeks waarvoor de schrijver zich liet inspireren door de fictie van Raymond Chandler en de serie ‘The Sopranos’.

'Babylon Berlin', seizoen 1 en seizoen 2 zijn volledig beschikbaar in Play More.

Persbericht Telenet
playmorebe

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Vera
    The Post