De finalisten van 'Speel het Hard' zijn bekend

dinsdag 3 oktober 2017

Maandag heeft Thomas Vanderveken via Facebook Live de tien finalisten bekendgemaakt van Speel het hard, een wedstrijd voor amateurmuzikanten die meeloopt met de Canvas-reeks 'Thomas Speelt het Hard'.

Alle deelnemers hebben - net zoals Thomas - een jaar aan een muziekstuk gestudeerd, en één van hen mag op 7 december het voorprogramma van Thomas spelen, in de Bijloke in Gent.

Wie dat wordt, dat zie je op zaterdag 28 oktober in Brugge, tijdens de finale van 'Speel het Hard'.

'Speel het Hard'
Ongeveer een jaar geleden schreven bijna 300 enthousiaste amateurmuzikanten zich in voor 'Speel het Hard', een muziekwedstrijd georganiseerd door Canvas en geïnspireerd op 'Thomas Speelt het Hard', een televisieprogramma over klassieke muziek met Thomas Vanderveken, dat vanaf woensdag 8 november wordt uitgezonden op Canvas.

De televisiereeks krijgt haar hoogtepunt met een concert van Thomas zelf. Hij speelt op donderdag 7 december het pianoconcerto van Edvard Grieg, en de winnaar van 'Speel het Hard' mag op die dag het voorprogramma verzorgen. Alle deelnemers hebben een stuk uitgekozen dat ze willen spelen, en ze hebben daar een jaar lang op gestudeerd. Hun vorderingen deelden ze in filmpjes op het online platform van 'Speel het Hard': www.speelhethard.be.

Op datzelfde platform kon het publiek stemmen voor hun favoriete deelnemer. Wie op 30 september om middernacht het meeste stemmen had, is de publiekswinnaar van 'Speel het Hard' geworden.

De finalisten
Die publiekswinnaar werd Jitse Vanhaegenberg (16). Hij speelt marimba en heeft ‘De vlucht van de hommel’ van Nikolaj Rimsky-Korsakov gekozen.

Op basis van het online-platform en bijgestaan door het DKO (Deeltijds Kunstonderwijs) selecteerde Canvas de negen andere finalisten. Die negen en de publiekswinnaar spelen op zaterdag 28 oktober de finale van Speel het hard in Concertgebouw Brugge, als deel van 'Iedereen Klassiek'.

In alfabetische volgorde zijn dit de tien finalisten van 'Speel het Hard':

- Manu Amadi (13, Edegem): piano – Joseph Haydn – Pianoconcerto 11 in D groot
- Joey Bormans (17, Maasmechelen): hobo – Ludwig Lebrun – Hoboconcerto 1
- Hanne Dauwe (12, Zottegem):  viool – Felix Mendelssohn – Vioolconcerto in e klein opus 64
- Frankie Hardy (43, Ieper): klarinet – Carl Maria von Weber – Klarinetconcerto 2 in Es Groot
- Guido Janssens Schellekens (17, Nijlen), fluit – Johann Joachim Quantz – concerto in G groot
- Steven Kleeven (12, Leuven): piano – Ludwig Van Beethoven – Pianoconcerto 1
- Ismar Kolcakovic (14, Deurne): gitaar – Joaquin Rodrigo – Concierto de Aranjuez
- Jitse Vanhaegenberg (16, Bavikhove): marimba – Nikolaj Rimski-Korsakov – De vlucht van de hommel
- Jozefien Vanherpe (25, Leuven) – Cello – Antonin Dvorak – Celloconcerto 1
- Evelien Vaneysendeyk (15, Hulst, Limburg): harp – Karl Ditters von Dittersdorf – Harp Concerto

De finale
De finalisten spelen hun stuk op zaterdag 28 oktober voor een jury met Eliane Rodrigues (pianste), Sander De Keere (Klara), Gunther Broucke (Brussels Philharmonic), Geert Riem (De Bijloke), Dirk Rombaut (DKO) en Walter Couvreur (Canvas). Op het einde van de namiddag wordt de winnaar van 'Speel het Hard' bekendgemaakt, live op Klara.

De winnaar van 'Speel het Hard', speelt op donderdag 7 december in de Grote Zaal van De Bijloke het stuk waarmee hij/zij deelnam aan de wedstrijd, als voorprogramma van Thomas Vanderveken.

'Axel Gaat Binnen' (VTM)

Wat is tantra? Ook Axel wist het niet voor hij vertrok. Nog meer dan anders betreedt hij hier het onbekende. Eén ding is zeker: hij is emotioneel nog nooit zo diep gegaan. In deze aflevering komt Axel zichzelf helemaal tegen op verschillende vlakken. Met de nodige scepsis vertrekt hij naar de retraite in de Ardennen, maar hij keert terug naar Antwerpen als een compleet ander mens.

'Axel Gaat Binnen', om 21.45 uur op VTM.

Iedereen Beroemd
    Terzake