Bazart is grote winnaar van de MIA's 2016

donderdag 2 februari 2017

Bazart is met vijf MIA's de grote winnaar van de jubileumeditie van de Music Industry Awards (MIA's) die vanavond werden uitgereikt. Ze sleepten onder meer de felbegeerde MIA voor 'Hit van het jaar' in de wacht voor hun nummer 'Goud'.

De Nederlandstalige popgroep Bazart verzilverde vijf van hun zeven nominaties en werd zo de winnaar van dit jaar. Bazart kreeg een award in de categorie ‘Doorbraak’, 'Groep', 'Nederlandstalig' en 'Pop' en won daarnaast de MIA voor 'Hit van het jaar'.

De Music Industry Awards werden vanavond uitgereikt tijdens een wervelende liveshow op Eén. Het was de tiende, extra feestelijke editie van de awardshow, die terugblikte op het rijk gevulde Vlaamse muzikale jaar 2016.

Het jaar van Bazart
De Nederlandstalige popgroep Bazart had afgelopen jaar dikke hits te pakken met 'Goud', 'Nacht' en 'Chaos'. De jonge twintigers lieten concertzalen vol lopen nog voor hun eerste plaat uit was. Vanavond, op de tiende editie van de Vlaamse muziekprijzen kaapten ze met 'Doorbraak', 'Groep', 'Nederlandstalig', 'Pop' en 'Hit van het jaar' de meeste MIA's weg.

Hun hit ‘Goud’ stond langer dan 43 weken in de top 10 van de Vlaamse Ultratop 50 en werd dan ook bekroond met de prestigieuze MIA voor ‘Hit van het jaar’.

De MIA's 2016: de winnaars
Black Box Revelation verzilverde hun nominatie en sleepte de MIA voor 'Alternative' in de wacht.  De jonge Felix De Laet, beter bekend als Lost Frequencies nam voor het tweede jaar op rij de MIA voor ‘Dance’ mee naar huis. Hiermee liet hij aanstormend talent Compact Disk Dummies en vaste dance-waarden Netsky en de gebroeders Dimitri Vegas & Like Mike achter zich.

Stan Van Samang, die vorig jaar met 'Een ster' nog de MIA voor 'Hit van het jaar' won, veroverde opnieuw menig Vlaamse harten en ging dit jaar aan de haal met de MIA voor 'Solo man'.

Emma Bale bleek de populairste vrouwelijke soloartiest van 2016. Zij won de MIA voor ‘Solo vrouw’.  Ze haalde het in deze categorie van Coely, Melanie De Biasio en Trixie Whitley.  Nieuwkomer Niels Destadsbader verzilverde zijn nominatie en kreeg een MIA in de categorie 'Vlaams populair'.

Binnen de sectorprijzen was vooral het West-Vlaamse collectief Het Zesde Metaal succesvol met twee MIA's. Hun album 'Calais' werd bekroond met een MIA voor ‘Album’, terwijl hun frontman en songschrijver Wannes Cappelle gelauwerd werd in de categorie ‘Auteur/Componist'.

De muzieksector beloonde het artwork van 'Blackened Cities' van Melanie De Biasio, een foto van Stephan Vanfleteren, met de award voor 'Artwork'.  GOOSE werd verkozen tot beste 'Live act'.

Lander Gyselinck, opvallende drummer en enfant terrible van het experimenteel jazzcollectief STUFF.  sleepte voor het tweede jaar op rij de sectoraward voor ‘Muzikant’ in de wacht.

Ook de Compact Disk Dummies gingen niet met lege handen naar huis en kregen de sectoraward 'Videoclip' voor hun clip 'Silver'.

Herman Schueremans krijgt allereerste Sector Lifetime Achievement
Naar aanleiding van de tiende editie van de MIA's werd concert- en festivalpromotor Herman Schueremans met de allereerste 'Sector Lifetime Achievement Award' gehuldigd voor zijn uitzonderlijke bijdrage aan de ontwikkeling van de Vlaamse muzieksector. Hij kreeg de award overhandigd door Vlaams minister Sven Gatz. Later in de show werd een videoboodschap vertoond van niemand minder dan Adam Clayton & The Edge van de legendarische rockband U2, die een moment namen om Herman Schueremans persoonlijk te huldigen.

Toots Thielemans: Lifetime Achievement Award
Ten slotte kreeg de grootste Belgische muzikant aller tijden Toots Thielemans postuum de ‘Lifetime Achievement Award’. Bent Van Looy bracht een unieke hulde van muzikant tot muzikant aan een van 's werelds beste harmonicaspelers. Met de Lifetime Achievement Award werd Toots gehuldigd voor zijn onschatbare bijdrage aan de Vlaamse muziek.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Blokken
    VRT NWS laat