Canvas investeert meer in auteursdocumentaires
Canvas gaat meer inzetten op auteursdocumentaires. Dat heeft netmanager Mark Coenen gezegd op het Internationaal Documentair Filmfestival Docville in Leuven. Vanaf dit najaar komt er op donderdagavond een nieuw documentair 'slot' dat Vlaamse en internationale auteursdocumentaires van topkwaliteit in de kijker plaatst: De uil van Athena.
Canvas gaat daarvoor ook investeren in nieuwe Vlaamse auteursdocumentaires door coproducties aan te gaan met onafhankelijke producenten. Die op zichzelf staande, individuele documentaires komen bovenop de coproductie- engagementen voor documentaire reeksen in samenwerking met het Mediafonds.
Mark Coenen: 'Documentaires behoren tot het DNA van Canvas. We hebben altijd al een ruim aanbod van documentaires gehad: current affairs en geschiedenis, cultuur en human interest, natuur en exploratie, enz. Daar waren ook wel auteursdocumentaires bij, maar daar willen we voortaan meer aandacht en zorg aan besteden. Door het genre meer visibiliteit te geven met een eigen programmaslot dat ‘De uil van Athena’ zal heten. En ook door de productie van nieuwe Vlaamse documentaires op een meer fundamentele, actieve en betrokken manier te ondersteunen. Zo willen we onze kijkers nog meer dan vroeger bedienen met kwaliteitsdocumentaires die een kritische en alerte blik op de wereld bieden, én tegelijk jonge talenten en gevestigde waarden stimuleren om nog meer van die eigenzinnige persoonlijke documentaires te maken.'
Auteursdocumentaires zijn documentaires die de werkelijkheid niet louter registreren, maar interpreteren. Ze vallen op door de grote betrokkenheid van de makers bij het verhaal of het onderwerp, door de eigenzinninge manier waarop zij van het verhaal hun eigen verhaal maken, door zich niet te beperken tot het opsommen van de feiten, maar door er hun eigen betekenis aan te geven, aan de hand van hun commentaar en hun originele esthetische beeldtaal.
Dat zijn ook de citeria die Canvas zal hanteren bij de selectie van documentaires voor De uil van Athene, samen met de maatschappelijke relevantie. Dat geldt zowel voor de internationale (aangekochte) films als voor de Vlaamse producties.