Sean Dhondt (JIM) presenteert 'The Ultimate Dance Battle' op 2BE

maandag 28 februari 2011

Na een tweede bijzonder succesvol seizoen 'So You Think You Can Dance' bij vtm, heeft Vlaanderen de 'dance vibes' goed te pakken. 2BE brengt – in afwachting van een nieuw seizoen 'So You Think You Can Dance' bij vtm – een nagelnieuw dansprogramma. Op zondag 27 maart start de zender met 'The Ultimate Dance Battle', een dansreality-programma waarin golden boy Dan Karaty vijf topchoreografen met verschillende dansstijlen uitdaagt om met hun nog te vormen dansgroepen de strijd aan te gaan.

Welke choreograaf krijgt binnen zes weken de beste danscrew van de Lage Landen bij elkaar en is klaar voor de ultieme battles in de liveshows? Sean Dhondt, bekend als VJ van JIM en binnenkort als online-presentator voor 'Idool 2011' bij vtm, zal dit programma en de live shows hosten. Langs Nederlandse kant neemt Lieke van Lexmond de presentatie voor haar rekening.

Na pittige selectierondes krijgen alleen de meest opvallende dansers toegang tot de slopende campus waar ze wonen, eten, slapen en natuurlijk dansen tot in de kleine uurtjes. Uiteindelijk bereiken de 25 allerbeste dansers, verdeeld over vijf groepen, samen met hun choreograaf de liveshows. Allemaal hebben ze één doel voor ogen: de battle winnLieke van Lexmond (foto: RTL 5 - © RTL Nederland)en! De prijs is maar liefst 25.000 euro voor de winnende choreograaf en 5.000 euro voor elke danser uit dit dream team. Daarnaast krijgen ze een contract om als dansact op te treden bij een high profile artiest.

Choreografen Laurent Flament (jazz), Isabelle Beernaert (modern), Shaker (hiphop), Rinus Sprong (ballet) en Koen Brouwers (latin/ballroom), die samen met Roemjana de Haan (latin/ballroom) een duo vormt, stellen na heftige voorrondes hun eigen dansgroep samen bestaande uit vijf dansers. Naast hun eigen stijl, moeten de choreografen ook dansen buiten hun bekende comfort-zone samenstellen. Kan een hiphop-choreograaf een modern stuk samenstellen en hoe wordt een hiphopdans van een ballroom-choreograaf? Maar of zij hun eerst geselecteerde, favoriete dansers behouden, is nog maar de vraag. Wanneer een choreograaf een opdracht wint, krijgt hij/zij namelijk de kans om een gewilde danser uit één van de andere groepen weg te kapen. Voor de ene choreograaf komt zijn/haar dream team hierdoor steeds dichterbij, terwijl de andere ongewild een topdanser kwijtraakt.

Dan Karaty, bekend van o.a. 'So You Think You Can Dance': 'De kijker stapt echt in het wereldje van professionele dans, waar zenuwslopende audities, onderlinge strijd,  afwijzingen en bloed, zweet en tranen part of the job zijn. 'The Ultimate Dance Battle' is geen show, het is een battle.' Na de selectierondes beoordeelt Dan op de campus de groepschoreo's in verschillende stijlen. Tijdens de vier liveshows, waarbij de kijker elke week een choreograaf met zijn/haar danscrew naar huis mag sturen, is Dan juryvoorzitter.

'The Ultimate Dance Battle' brengt de kijker dit voorjaar een nieuwe, meeslepende show met danstalent van het hoogste niveau. En dat allemaal vanaf zondag 27 maart.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

VRT NWS journaal 13u
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    Matthäus Passion