Canvas kijkt uit naar de 100ste Ronde van Vlaanderen

zondag 27 maart 2016

Op zondag 3 april wordt de 100ste editie van de Ronde van Vlaanderen gereden. Canvas kijkt volgende week uit naar de jubileumeditie en blikt ook terug op de rijke geschiedenis van Vlaanderens topklassieker.

Van maandag tot donderdag wordt telkens het laatste uur van een legendarische editie van de Ronde integraal heruitgezonden. Woensdag kijkt Ruben Van Gucht samen met zijn gasten in 'Extra Time Koers' uiteraard ook vooruit naar de Ronde.

Op donderdag gaat Ruben samen met zes profrenners het parcours verkennen tijdens een lange reportage in 'De Afspraak'.

De Ronde zelf wordt zondag op Eén uitgezonden, maar Canvas brengt voor het eerst een rechtstreeks verslag van de vrouwenronde.

En wie er niet genoeg van krijgt, kan zondagavond nog genieten van 'A Sunday in Hell', een legendarische documentaire over die andere superklassieker, Parijs – Roubaix, in het jaar 1976.

'Best of Ronde van Vlaanderen' – maandag 28 tot donderdag 31 maart
Sporza.be vroeg de voorbij weken aan zijn bezoekers welke editie van de Ronde van Vlaanderen zij nog eens opnieuw wilden zien. Uit een lijst van de voorbije 25 jaar kozen de deelnemers aan de poll voor de Ronde van 1985, 1989, 2005 en 2010.  Van maandag tot donderdag zendt Canvas van elk van die edities het laatste uur integraal uit, met het originele commentaar.

Daarna zijn ze ook te bekijken op canvas.be :

Maandag 28/3 om 23.55 uur - Ronde van Vlaanderen 1985 - commentaar van Marc Stassijns.
Dinsdag 29/3 om 23.25 uur -  Ronde van Vlaanderen 1989 - commentaar van Marc Stassijns en Rik Van Looy
Woensdag 30/3 om 24.00 uur - Ronde van Vlaanderen 2010 – commentaar van Karl Vannieuwkerke
Donderdag 31/3 om 23.45 uur - Ronde van Vlaanderen 2005 -  commentaar van Michel Wuyts en Hendrik Redant

'Extra Time Koers' – woensdag 30 maart om 22.10 uur
In de tweede aflevering van 'Extra Time Koers' blikt Ruben Van Gucht om 22.10 uur samen Karn Vannieuwkerke en zijn andere gasten terug op de koers van de dag (de tweede rit in de Driedaagse van De Panne), maar ze kijken uiteraard ook vooruit naar De Ronde van zondag.

In het wiel van De Ronde – in De Afspraak op donderdag 31 maart om 20.30 uur
Tijdens de 100ste Ronde van Vlaanderen op zondag 3 april moeten de renners tussen Brugge en Oudenaarde over 18 hellingen en 7 kasseistroken in het prachtige decor van de Vlaamse Ardennen. In het wiel van De Ronde rijdt  Ruben Van Gucht met zes profrenners over de cruciale stroken in het parcours. Greg Van Avermaet, Sep Vanmarcke, Jürgen Roelandts, Jens Keukeleire, Edward Theuns en Dries Devenyns nemen Ruben mee in hun wiel en tonen hem hoe ze hun favoriete helling bedwingen en waar de koers zondag mee bepaald zal worden. Het parcours dat Ruben en de renners afleggen is de leidraad, aangevuld met archiefbeelden met commentaar van passages uit vorige edities. Johan Museeuw, bekend om zijn grote parcourskennis in de Vlaamse Ardennen zorgt voor extra inzicht. Het resultaat is een boeiende documentaire van een half uur dat ons het parcours van De Ronde op een andere manier toont..

De 100ste Ronde van Vlaanderen – zondag 3 april op Eén en Canvas
De 100ste editie van de Ronde van Vlaanderen is zondag grotendeels te volgen op Eén, vanaf de start om 9.00 u. Met commentaar van Michel Wuyts en José De Cauwer. Renaat Schotte volgt de koers op de motor, Maarten Vangramberen neemt interviews af en Karl Vannieuwkerke zorgt voor de omkadering.

Canvas neemt de uitzending over tijdens het 13 uur-'Journaal' en zendt zelf vanaf 13.45 uur voor het eerst de Ronde van Vlaanderen voor vrouwen uit. Met commentaar van Ruben Van Gucht en meervoudig Belgisch kampioen Liesbet De Vocht.

Een zondag in de hel – zondag 3 april om 22.50 uur
De Deense documentaire Een zondag in de hel gaat over de heroïsche editie van Parijs-Roubaix van 1976.  Parijs-Roubaix werd dat jaar in stoffige omstandigheden gereden en gewonnen door onze landgenoot Marc Demeyer, voor Francesco Moser en Roger De Vlaeminck. Van de eerste tien waren er zes Belgen (Demeyer, De Vlaeminck, Godefroot, Merckx, Teirlinck en Verbeeck) en twee Nederlanders (Kuiper en Raas).

'Een zondag in de hel' ('En forarsdag i helvede') wordt beschouwd als een van de beste wielerfilms ooit. Hij werd in 1977 gemaakt door Jörgen Leth, niet alleen de Michel Wuyts van de Deense televisie, maar ook een gerespecteerd filmregisseur en de mentor van Lars von Trier. Met behulp van twintig camera's en een helikopter brengt Leth de wedstrijd op een magnifieke manier in beeld. De film kan zowel de sportleek als de wielerfanaat boeien en geeft tevens een mooie indruk van het landelijke Frankrijk van de jaren '70. Maar het is vooral een indrukwekkend verslag van een dag in de hel van het noorden, met zijn stoffige achterafwegeltjes en kasseistroken die "nog alleen worden gebruikt voor het transport van vee en voor wielerwedstrijden" en die moordend zijn voor mens en materiaal (Merckx reed dat jaar 10 keer lek).

Canvastv

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

radio2 op VRT 1: ann&daan
    Silent Witness
    De Avondshow met Arjen Lubach
    Noord-Zuid-Oost-West