'Tytgat Chocolat' geselecteerd voor Séries Mania

woensdag 22 maart 2017

De nieuwe Eén-serie 'Tytgat Chocolat' van productiehuis De Mensen in samenwerking met Proximus, is geselecteerd voor de 8e editie van het internationale televisiefestival Séries Mania (13-23 april) in Parijs.

'Tytgat Chocolat' zal het opnemen tegen andere internationale series in de categorie International Panorama. Vorig jaar vielen Eén en De Mensen op Séries Mania nog in de prijzen met 'Beau Séjour' (Publieksprijs). De serie is later dit jaar te zien op Eén.

Séries Mania biedt het grote publiek jaarlijks een uitgebreid gamma aan internationale series aan. 'Tytgat Chocolat' maakt in de categorie International Panorama kans op drie prijzen: de A.C.S. Award, uitgereikt door Franse tv-professionals, de Publieksprijs, gekozen door de bezoekers van het festival en de Bloggers Award. Séries Mania vertoont de eerste twee afleveringen van 'Tytgat Chocolat' in wereldpremière op 16 april.

'Tytgat Chocolat'
'Tytgat Chocolat' volgt Jasper Vloemans, een jongen met downsyndroom die als inpakker werkt bij het Vlaamse chocoladebedrijf Tytgat Chocolat. Daar wordt hij verliefd op één van zijn collega's: Tina, een meisje van Kosovaarse afkomst. Wanneer Tina plots uitgewezen wordt naar haar land van herkomst, reizen haar vrienden haar achterna, aangevoerd door de dolverliefde Jasper.

De hoofdrollen zijn weggelegd voor de acteurs van Theater STAP, een theatergezelschap dat werkt met een vast ensemble van professionele acteurs met een mentale handicap. Jelle Palmaerts geeft gestalte aan de dolverliefde Jasper Vloemans. Verder zijn er ook vertolkingen van Jan Goris, Jason Van Laere, Gert Wellens, Peter Janssens, Wim Opbrouck, Marc Van Eeghem, Els Dottermans, Frank Focketyn, Mieke De Groote, Mira Bryssinck, Jan Decleir en Flor Decleir. De reeks werd geschreven en geregisseerd door Filip Lenaerts en Marc Bryssinck, artistiek directeur van Theater STAP.

Pieter Van Huyck, Hoofd fictie De Mensen: 'We zijn heel trots op deze selectie, omdat Séries Mania staat voor kwaliteit. Wij hebben 'Tytgat Chocolat' nooit beschouwd als een 'sociaal project'. We hebben altijd de ambitie gehad om een volwaardige fictiereeks te maken, omdat we geloofden in het acteertalent van die Stappers. En die acteurs blijven inderdaad op indrukwekkende manier overeind naast toppers als Wim Opbrouck en Els Dottermans. Ze hebben even hard moeten werken als andere acteurs.'

'Tytgat Chocolat' is een productie van De Mensen, in coproductie met Proximus en Gardner and Domm, voor Eén. De reeks kon in de scenario- en ontwikkelingsfase rekenen op steun van het VAF/Mediafonds van Vlaams Minister van Media Sven Gatz. De internationale verkoop van 'Tytgat Chocolat' is sinds vorig jaar in handen van de Franse sales agent Wild Bunch.

Séries Mania
Het televisiefestival Séries Mania is intussen aan haar achtste editie toe. De voorbije jaren werden meer dan eens Vlaamse reeksen onder de aandacht gebracht op het festival. Zo waren onder meer 'Beau Séjour', 'Spitsbroers', 'Cordon', 'De Ridder' en 'Clan' in het verleden al te zien in Parijs. In 2016 mocht 'Beau Séjour', eveneens van productiehuis De Mensen, de felbegeerde Publieksprijs nog mee naar huis nemen.

'Vive le VĂ©lo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (EĂ©n)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Dagelijkse kost
    VRT NWS laat