Veel Uitmarkt op tv bij de NTR

donderdag 25 augustus 2016

De NTR is live aanwezig op de Uitmarkt in Amsterdam met een vooruitblik op de hoogtepunten van het komend cultureel seizoen. Met muziek, dans, theater, cabaret, aanstormend talent en heel veel fragmenten uit nieuwe voorstellingen.

Uitmarkt 2016: De Opening
vrijdag 26 augustus, 21.10 – 21.55 uur op NPO 2

Op vrijdag presenteert Jörgen Raymann - live vanaf het Museumplein -  het openingsprogramma. Een opwindende mix van cabaret, dans en muziekoptredens: Cirque Éloize: een verbluffend, veelgeprezen internationaal circusspektakel met topacrobatiek, urban dance en hightech videoprojecties. Popmuziek van Lucas Hamming, bekend van zijn hit ‘Never let you down’. Soul van de rising star van 2016: Jeangu Macrooy. Scapino Ballet Rotterdam viert zijn 70-jarige jubileum met een spectaculaire mix van dans, acrobatiek en live muziek van de Nits. Kippenvel met het koor van Cappella Amsterdam. Swingen met waanzinnige zangers Michelle David en The Gospel Sessions. En popartiest/rapper Sef, wiens plaat In Kleur is genomineerd voor een Edison Award en een 3FM-award.  Dit allemaal onder begeleiding van de meest swingende bigband van Nederland, New Cool Collective.  (Programmering o.v.b.).

Uitmarkt 2016: Come Together Concert
zaterdag 27 augustus, 23.05 – 23.55 uur op NPO 2

Dit jaar brengen de NTR en de Uitmarkt een unieke samenwerking tot stand tussen Sven Hammond & het Red Limo String Quartet. Als geen ander brengt Sven Hammond soul, funk, jazz en pop swingend samen. Het Red Limo String Quartet breekt door alle genregrenzen heen. Hun repertoire varieert van bossa nova tot Sting en van bluegrass tot hiphop, waarbij ze regelmatig samenwerken met artiesten als Kyteman en Wende. In het Come Together Concert openen Sven Hammond & Red Limo String Quartet het culturele seizoen met een positieve boodschap, waarin zij samen met artiesten als Niels Geusebroek, Lisa Lois, Sarah-Jane en Shirma Rouse een feestje bouwen met ‘verbroederingsnummers’ zoals 'One Love' van Bob Marley, 'Wonderful World' van Louis Armstrong en natuurlijk 'Come Together' van The Beatles. Presentatie: Winfried Baijens

Sven Figee over de aanleiding van het concert: 'Juist in deze tijd van onrust en spanning tussen verschillende culturen en geloven is het zo belangrijk om de boodschap van vrede en verbroedering die vele artiesten hebben gebracht, te verspreiden, en ons te realiseren dat we allemaal gelijk zijn ondanks alle verschillen. Vooral muziek heeft de kracht om mensen samen te brengen en de verschillen te doen vergeten. Ik ben trots dat ik deel mag uitmaken van dit bijzondere concert.'

'Podium on Tour' op de Uitmarkt
zondag 28 augustus, 19.30 - 20.10 uur op NPO 2

De laatste uitzending van 'Podium on Tour' staat geheel in het teken van de Uitmarkt.
Centrale gast is Karin Bloemen. Zij praat op de Uitmarkt met Dieuwertje Blok. Samen nemen de dames het komende theaterseizoen door. Van klassieke muziek tot pop en van streetdance tot cabaret. Met o.a. streetdance van Marco Gerris, cabaret van Maartje & Kine, de soul & popmuziek van Sven Hammond en klassieke muziek van Remy van Kesteren.

NPO Cultura
zaterdag 27 augustus, 14.30 - 15.30 uur op npo.nl/cultura

Op zaterdag 27 augustus blikt de NTR in een live talkshow op NPO Cultura, gepresenteerd door Winfried Baijens, vooruit naar het culturele seizoen. Hierin aandacht voor theater, film, literatuur, dans en muziek en meer! Te gast zijn onder anderen regisseur Paula van der Oest en schrijver A.F.Th. van der Heijden over de verfilming van het boek Tonio. Ferry Mingelen, voorzitter van het Theater Festival, zal zijn theaterhoogtepunten met ons doornemen. Het Scapino Ballet bestaat 70 jaar en daarom schuift danser Bonnie Doets aan. En het muzikale duo Maartje & Kine zal meerdere keren optreden.

zondag 28 augustus, 15.00-16.00 uur op npo.nl/cultura
Op zondag 28 augustus zet de NTR NPO Cultura volledig in het teken van de Uitmarkt. Presentator Maurice Lede (Het Klokhuis) bezoekt vele voorstellingen en optredens, interviewt makers en artiesten en geeft een sfeerbeeld van het festival.

De NTR host tijdens de Uitmarkt namens NPO Soul & Jazz 2 dagen lang de Koorzaal met een mooi jazzprogramma met onder anderen Teus Nobel, The Preachermen, Fridolijn en Marutyri. Presentatie: Co de Kloet.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    VRT NWS laat