'Tijd voor MAX' in het teken van reuma

maandag 30 oktober 2017

Op dinsdag 31 oktober om 17.10 uur op NPO 1 staat 'Tijd voor MAX' in het teken van reuma. In Nederland leven ruim twee miljoen mensen met een vorm van reuma. Martine van Os en Erik van der Hoff ontvangen verschillende gasten, waaronder Anita Witzier, ambassadeur van het Reumafonds.

Daarnaast treedt zanger Jared Grant op. En oud 'Heel Holland Bakt'-deelnemer Fina Vona staat in de keuken.

Reuma omvat meer dan honderd chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Bekende vormen van reuma zijn reumatoïde artritis, jeugdreuma en artrose.

Anita Witzier weet als geen ander hoe reuma je dagelijks leven kan beïnvloeden, zelf heeft zij reumatoïde artritis. Het opboksen tegen onbegrip, omdat je aan de buitenkant niet altijd ziet dat er iets mis is, is haar niet vreemd. Anita kreeg in 1999 pijn in haar knie die niet overging. 'Mijn knieën werden zo dik dat ik bijna niet meer kon lopen. Ik kreeg medicijnen die goed aansloegen en sindsdien is mijn reuma stabiel.' Maar deze medicijnen werken niet bij iedereen zo goed als bij Anita.

Reuma heeft ook het leven van Ria van Oosten drastisch veranderd. Ria (62) leeft al 41 jaar met reumatoïde artritis, waardoor zij vergroeiingen aan handen en voeten heeft en in een elektrische rolstoel zit. Zij leeft dag in dag uit met de gevolgen die de ontstekingen aan haar gewrichten hebben aangericht. 'Mijn handen doen vaak pijn. Reuma is een ontzettend grillige ziekte waardoor ik soms maanden in een rolstoel zit, maar sinds kort kan ik binnenshuis ineens weer lopen. Dat is soms lastig voor de omgeving om te begrijpen. Maar de meest simpele dingen in huis kan ik helemaal niet. Zelf aankleden, een kopje uit de kast pakken of even pinnen bij een pintautomaat. Het zijn die gewone dagelijkse dingen die je steeds weer confronteren met wat je niet kunt door de reuma.'

Ook maken we kennis met Deva Overwijn. Het elfjarige meisje kan regelmatig niet naar school door de gevolgen van reuma.

Oud-deelnemer van 'The Voice of Holland', Jared Grant treedt op in de studio. Als kind had hij ook reuma. 'Het is vreselijk om niet je eigen veters te kunnen strikken, om niet jezelf aan te kunnen kleden. Ik kon niet sporten, niet dansen, terwijl dat was wat ik het liefste wilde doen.'

Tevens is er aandacht voor onderzoek naar de artrosepleister. Een revolutionair en veelbelovend onderzoek, waarbij een injecteerbare pleister kapot kraakbeen in het gewricht kan herstellen.

In de keuken staat oud Heel Holland Bakt-deelnemer Fina Vona. Ook zij heeft reuma.

Over het Reumafonds
Het Reumafonds bestaat ruim 90 jaar en is er voor ruim twee miljoen mensen met een vorm van reuma. Het fonds ondersteunt deze mensen door het geven van voorlichting en het financieren van wetenschappelijk onderzoek naar betere behandelmethodes en genezing.

'Tijd voor MAX ', dinsdag 31 oktober om 17.10 uur NPO 1 .

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Blokken
    Murdoch Mysteries
    EenVandaag
    Matthäus Passion