'RKK Katholiek Nederland TV' met aandacht voor Allerzielen

dinsdag 30 oktober 2012

In 'RKK Katholiek Nederland TV' uitgebreid aandacht voor Allerzielen. Ieder jaar op 2 november herdenken katholieken in speciale vieringen in de kerk hun dierbare overledenen en bezoeken zijn hun graven.

In landen met veel katholieke inwoners vindt de herdenking van de doden nog veel uitbundiger plaats, met maaltijden en huisaltaren. Zo ook in Mexico. In Leiden houdt Mexicaan Edoardo Ramos die traditie in ere.

Allerzielen-herdenking: steeds vaker niet kerkelijk
De herdenking van doden op Allerzielen wordt steeds vaker overgenomen door niet-kerkelijke organisaties. Vooral begrafenisondernemers en crematoria organiseren rond begin november speciale herdenkingsplechtigheden voor overledenen. Er is muziek, er zijn lezingen en de nabestaanden kunnen dan kaarsjes opsteken. In zo’n niet kerkelijke bijeenkomst in Rotterdam sprak de katholie eke priester Marinus van den Berg. Hij heeft tal van boeken geschreven over stervensbegeleiding en rouw. Onlangs kwam zijn nieuwe boek uit: Verstilde Woorden ; een verzameling poëtische teksten voor afscheid nemen, en voor de periode na de uitvaart. Bijzonder is dat een aantal teksten op muziek is gezet en door zangeres Eva de Mooij op een cd is gezet.

Katholiek op de kaart: Monnickendam?
Presentator Roderick Vonhögen onderzoekt in Monnickendam wat nu precies de katholieke oorsprong van de naam is. De monniken hebben rond het jaar 1100 een belangrijke rol gespeeld bij het ontginnen en leefbaar maken van de moerassen in de omgeving van het plaatsje. De monniken waren goed georganiseerd en bereikten wat de wereldse landsheren niet lukte; de boeren aan zich binden.

De moeder van de pastoor
Iin de nieuwe serie 'de moeder van de pastoor' vraagt 'RKK Katholiek Nederland TV' zich af welke invloed moeders hebben gehad op de keuze van hun zoon voor het priesterschap. Vandaag: de moeder van pastoor Harm Schilder uit Tilburg. Hij is bekend vanwege het feit dat hij iedere dag vroeg de klokken van zijn kerk luidt.

'Kijk 't Vaticaan'
In 'Kijk 't Vaticaan' aandacht voor een groep pelgrims uit het bisdom Groningen-Leeuwarden die nu in Rome zijn. En ook het 500 jarig bestaan van het fraaie plafond van Sixtijnse kapel. Vlak voor Allerheiligen 1512 legde Michelangelo de laatste hand aan dit werk.

'RKK Katholiek Nederland TV', woensdag 31 oktober om 17.05 uur bij het RKK op Nederland 2.

RKK

'Liefde voor Muziek' - Susan & Freek (VTM)

Vandaag staat het charmantste koppel uit Nederland centraal: Suzan & Freek. Bij hun vorige deelname in 2022 wisten ze menig Vlaams hart te veroveren en ook deze keer leggen ze hun ziel bloot. In ruil voor zoveel openheid krijgen ze wondermooie versies van hun nummers te horen die hen meermaals tot tranen toe weten te ontroeren.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Iedereen Beroemd
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Oggy en de kakkerlakken: De volgende generatie
    Het Weer
    Renovate Don't Relocate