'Puberruil Zapp': Energieke Oliver ruilt met karate kid Jelmer

dinsdag 21 maart 2017

In 'Puberruil Zapp' ruilt Oliver met Jelmer. De creatieve Oliver geniet van de kleine dingen in het leven en hij helpt graag een handje mee. Stoere Jelmer gaat het liefst elke dag op zoek naar avontuur. Hoe zal deze ruil vergaan?

Oliver woont samen met zijn ouders en drie jongere broertjes in Leusden, waar gezelligheid en creativiteit de boventoon voeren en de energie hoog is. De deur staat altijd open voor vrienden, familie en kennissen en als het gezin iets voor de buurt kan doen, dan staan zij ook klaar. Zo gaan zij eens in de zoveel tijd langs bij het bejaardentehuis in de buurt om te koken of te knutselen met de bewoners. Oliver weet de ouderen op hun gemak te stellen en hen te vermaken met zijn bruisende karakter. Hij is echter niet altijd even vrolijk geweest. Hij heeft namelijk ADD, waardoor hij sneller afgeleid is dan anderen. Op zijn vorige school werd hij erg gepest. De kinderen uit zijn klas konden niet met zijn ADD omgaan. Op zijn oude school voelde Oliver zich gefrustreerd en onbegrepen waardoor hij niet zichzelf kon zijn. Door de overstap naar een nieuwe school zit hij lekkerder in zijn vel en hij heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Hij verbaasde zelfs menigeen toen hij bij de weekafsluiting op zijn nieuwe school een spetterend mime optreden gaf. Wanneer deze fantasierijke jongen zijn rust nodig heeft, dan vind je hem regelmatig met zijn neus in de geschiedenisboeken, vooral de Romeinse tijd spreekt hem aan. Biologie vind hij ook interessant! Zo heeft hij een mierenhotel gebouwd om te kijken hoe snel deze wonderlijke beestjes zich vermenigvuldigen.

Oliver ruilt met de sportieve, nuchtere Jelmer uit Hoogkarspel. Hij is de enige jongen thuis en daar baalt deze stoere man wel eens van, want met zusjes kun je moeilijker ravotten en stoeien. Gelukkig heeft hij een vaste club vrienden waar hij graag mee op avontuur gaat. Of ze nu karate moves op elkaar uittesten, een balletje trappen in de buurt of in de weer gaan met takken: ze hebben altijd lol samen. In de buurt zijn heel wat hutten te vinden die de jongens hebben gebouwd en de keer dat ze met een zelfgemaakt vlot zijn gaan dobberen in de sloot staat nog vers in hun geheugen gegrift. Jelmer vindt het fijn om altijd mensen om zich heen te hebben, want alleen spelen is ook maar zo saai. Sport speelt een grote rol in het leven van Jelmer zo staat hij zijn mannetje tijdens een sessie karate en hij blokkeert met gemak een aanval van zijn tegenstander. Maar deze karate kid houdt ook menig bal tegen tijdens een voetbalwedstrijd. Jelmer is namelijk keeper. Maar daar wil hij uiteindelijk niet zijn beroep van maken. Hij heeft hele andere plannen: programmeur of gamedesigner staan hoog op zijn lijst. Hij is namelijk erg handig met computers en heeft al een programmeercursus gevolgd om websites te ontwikkelen.

Hoe gaat Jelmer het vinden in een energiek jongensgezin? Weet deze stoere jongen de ouderen voor zich te winnen in het bejaardentehuis en durft hij een spetterend mime optreden weg te geven? Hoe zal het Oliver vergaan in Hoogkarspel? Zal hij genieten van avonturieren met de vrienden van Jelmer en zal het hem lukken om de plank door te slaan met zijn nieuw vergaarde karatekennis?

'Puberruil Zapp', woensdag 22 maart om 17.15 uur op NPO Zapp.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

VRT NWS journaal 19u
    VRT NWS laat