'Podium Witteman' met Met Sir John Eliot Gardiner, Henny Vrienten en Jos van Veldhoven

zaterdag 4 maart 2017

Paul Witteman ontvangt dirigent Sir John Eliot Gardiner en leden van het Koninklijk Concertgebouworkest, dirigent Jos van Veldhoven en de Nederlandse Bachvereniging, zanger en componist Henny Vrienten, en het Amstel Quartet.

De beroemde dirigent Sir John Eliot Gardiner is in Nederland te gast bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij dirigeert er o.a. muziek van Mahler, wat zelfs voor de allerberoemdste dirigenten een hele eer is. Hoe is het om te werken met een orkest dat zo’n rijke Mahlertraditie heeft? En hoe houdt hij zijn drukke dirigentenleven vol – hij is immers daarnaast ook boer.

Nederland heeft een unieke traditie met elk jaar bijna 200 uitvoeringen van Bachs Matthäus-Passion. En de Nederlandse Bachvereniging is daarvan het stralende middelpunt. Maar die andere grote passie van Bach is en blijft een ondergeschoven kind: de Johannes-Passion. Dit jaar voert de Bachvereniging beide stukken uit. Artistiek leider en Bach-kenner Jos van Veldhoven zal ons invoeren in de geheimen van de Johannes.

Nederlands popicoon Henny Vrienten komt op speciaal verzoek van Mike Boddé om samen met hem het liedje Als de lente weer begint te zingen. Dit liedje schreef Vrienten voor de kinderserie Sesamstraat en het is een van Mike’s absolute favorieten.

Het Amstel Quartet speelt Pavane pour une enfante défunte van Maurice Ravel, in een eigen bewerking voor vier saxofoons.

'Podium Witteman Extra' staat deze week volledig in het teken van Sir John Eliot Gardiner. Als exponent van de authentieke uitvoeringspraktijk doet hij grondig onderzoek naar de muziek die hij uitvoert. In deze special volgen we Gardiner tijdens het voorwerk bij zijn Bachcantatepelgrimage uit 2000: in één jaar heeft hij alle religieuze cantates van Bach uitgevoerd. 'Podium Witteman Extra' wordt wekelijks uitgezonden op het digitale kanaal NPOCultura na de reguliere uitzending van 'Podium Witteman' én na alle herhalingen van 'Podium Witteman' op NPOCultura.

'Podium Witteman' omarmt de wereld van de klassieke muziek, maar zoekt ook de grenzen op met andere genres zoals pop, wereldmuziek, of jazz. Met ruimte voor bijzondere verhalen, jong talent en optredens van topmusici. Het NTR-programma wordt wekelijks uitgezonden op NPO 2, live vanuit De Hallen in Amsterdam.

'Podium Witteman', zondag 5 maart van 18.10 tot 19.10 uur op NPO 2.

'Liefde voor Muziek' - Stan Van Samang (VTM)

Johannes Genard, de energieke frontman van School is Cool, is aan de beurt. Zijn vorige deelname in 2016 was voor hem een grote rollercoaster en ook dit jaar wordt hij op muzikaal vlak weer verwend. K3, Tourist LeMC en Jasper Steverlinck krijgen Johannes muisstil terwijl Clouseau het over een funky boeg gooit. En dan moet de performance van Stan Van Samang nog komen.

'Liefde voor Muziek', om 20.40 uur op VTM.

Red Rock
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Mush Mush en de Zwammetjes
    The Good Doctor