'Midsomer Murders' keert terug met 17de seizoen op BBC First

zaterdag 1 oktober 2016

Een gestolen misdaadroman, magie, een folklore festival en de lancering van een nieuwe Engelse wijn vormen het decor voor moord en chaos in het nieuwste seizoen van 'Midsomer Murders'.

Neil Dudgeon en Gwilym Lee keren als DCI John Barnaby en DS Charlie Nelson terug naar het prachtige, maar dodelijke, platteland van het Engelse Midsomer. Zij worden geassisteerd door patholoog Dr. Kate Wilding, gespeeld door Tamzin Malleson.

In het nieuwe seizoen van 'Midsomer Murders' - bestaande uit vier verhaallijnen van elk 1,5 uur verspreid over acht afleveringen -  zijn John en zijn vrouw Sarah (Fiona Dolman) met de komst van hun baby Betty op zoek naar de juists balans tussen werk en hun privéleven.

'Midsomer Murders' seizoen 17 wordt vanaf maandag 24 oktober om 21.00 uur uitgezonden op BBC First in acht afleveringen van 45 minuten.

In de verhaallijn 'The Dagger Club' is de recent ontdekte roman van de uit Midsomer afkomstige overleden misdaadschrijver George Summersbee gestolen op het Luxton Deeping Crime Festival. Tevens wordt een vrouw op brute wijze geëlektrocuteerd door een roulettewiel. Kunnen Barnaby en Nelson een web van jaloezie en obsessie ontrafelen om de moordenaar te vinden?

De verhaallijn 'Murder by Magic' opent met een gruwelijk drama waarbij de eigenares van de lokale pub geplet wordt tijdens een goochelshow in Midsomer Oaks. Barnaby en Nelson ontdekken een conflict tussen de dorpskerk en oude inheemse tradities. Is de beroemde goochelaar en nieuwe inwoner van Midsomer, Gideon Latimer, schuldig of is hij juist het doelwit?

Het lijkt erop dat de ballade van de beroemde overleden folkzanger Johnny Carver als inspiratie diende voor de moord in 'The Ballad of Midsomer County'. Heeft iemand het op Toby Winning gemunt omdat hij het Little Crosby Folk Festival weg wil halen uit Midsomer, of ligt de ware oorzaak al twintig jaar verborgen?

In 'A Vintage of Murder' loopt de lancering van een nieuwe mousserende wijn anders dan verwacht wanneer er gif in de glazen blijkt te zitten. Wie doet de Midsomer Vinae Winery kwaad? En wat heeft deze aanval te maken met het doorrijden na een dodelijk ongeval waarbij een kind betrokken is?

Het succes van 'Midsomer Murders' heeft niet voor niets al geleid tot een 17de seizoen. Lees hieronder leuke feitjes van de populaire dramaserie die je wellicht nog niet wist...

- Ondanks het pittoreske ansichtkaartachtige karakter zijn al meer dan driehonderd personen vermoord in Midsomer.
- Al sinds het eerste seizoen zijn de moorden bizar en gruwelijk; elektrocuties door een defecte microfoon, giftige kikkers, een Franse guillotine, een haarspeld in een oor, flessen relish, een toren van kranten, een waterspuwer op het dak en planken vol blauwe kaas blijken in Midsomer doodsoorzaken te zijn.
- Acteur Neil Dudgeon geeft toe dat exotische moorden zijn favoriet zijn; 'The more bizarre the better!'
- Sarah beviel van Betty in de 100ste aflevering van 'Midsomer Murders'. De rol van baby Betty wordt gespeeld door tweelingzusjes.
- De hond Sykes heeft in iedere aflevering een belangrijke rol. Iedereen op de set is dol op Sykes en vindt hem zeer professioneel. Hij is een volwaardig lid van de crew.
- Una Stubbs keert terug naar 'Midsomer Murders'. Voor velen is zij bekend als Mrs Hudson, de huishoudster van Benedict Cumberbatch in Sherlock.
- Meer dan tien jaar later maakt de Britse X Factor-finalist Lucie Jones haar acteerdebuut op de televisie als de folkzangeres Melody Carver in de aflevering The Ballad of Midsomer County.

Wil je meer van het beste Britse drama zien? Deze series komen langs in oktober:

- 'In The Club' seizoen 2 (6 x 50), nieuwe afleveringen elke dinsdag om 21.00 uur; laatste aflevering op 25 oktober
- 'DCI Banks' Series 5 (6 x 45), nieuwe afleveringen elke donderdag om 21.00 uur; laatste aflevering op 27 oktober
- 'The Living and the Dead' (6 x 50), nieuwe afleveringen elke zaterdag om 21.00 uur; laatste aflevering op 29 oktober

Persbericht BBC First

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

Tik Tak
    Kabouter Plop