Laatste week 'Klassiek viert de Zomer' met cellist Karel Bredenhorst en pianiste Celia García-García

zondag 12 augustus 2018

In 'Klassiek viert de Zomer' neemt presentator Floris Kortie (bekend van Podium Witteman) neemt ons mee door heel Nederland, want de klassieke muziek leeft niet alleen in de concertzaal, maar ook daarbuiten op de vele zonnige festivals en zomerse dansfeesten.

In de aflevering van maandag ontmoet presentator Floris Kortie cellist Karel Bredenhorst. Hij is altijd op zoek naar ritmes van over de hele wereld en heeft een voorliefde voor Latijns-Amerikaanse ritmes. Floris brengt hem in contact met de Cubaanse zangeres Estrella Acosta.

Cellist Karel Bredenhorst heeft al heel wat klassieke hoogtepunten op zijn naam staan. Zo speelde hij lange tijd in het Cello8ctet en strijkkwartet EnAccord en speelt hij tegenwoordig bij rebellenclub Pynarello. Toch mist hij iets in de klassieke muziek: er wordt veel te weinig aandacht aan ritme en improvisatie besteed. Hier heeft hij wat op gevonden: de loopstation. Door zichzelf op te nemen creëert hij zijn eigen begeleidingstrack, waarover hij naar hartenlust kan improviseren.

Karel wil dolgraag een loopstationversie van het swingende Danzon no. 2 van Arturo Marquez maken. Hij gaat in de leer bij de Cubaanse zangeres Estrella Acosta om zich de Caribische ritmes eigen te maken.

Aflevering 10: Siciliaanse Tarantella
17 augustus

In deze aflevering ontmoet presentator Floris Kortie pianiste Celia García-García. Zij is dol op de volksdans Tarantella, maar zoekt nog naar de echte Italiaanse gusto.

Celia García-García komt van origine uit het noorden van Spanje, maar woont al jaren in Rotterdam. Ze speelt bij de grootste orkesten van ons land piano en tevens celesta, een soort piano die klinkt als een magisch klokkenspel. Ook maakt ze deel uit van verschillende kamerensembles en vormt ze de helft van het komische muziekduo Rabbits at Top Speed.

Celia is gefascineerd door de tarantella, een van oorsprong Zuid-Italiaanse volksdans en speelt Rossini's Tarantella al lang, maar ook Chopin, Schubert en Stravinsky schreven stukken die zijn gebaseerd op deze wilde dans. Om de tarantella goed in de vingers te krijgen, krijgt Celia een mediterrane masterclass van de Siciliaanse muzikant Vincenzo Castellana. Hij ontsluit voor Celia de geheimen van deze uitbundige dans, van de muzikale aspecten tot de bijzondere ontstaansgeschiedenis. Niet geschikt voor mensen die bang zijn voor spinnen!

'Klassiek Viert de Zomer', elke maandag en vrijdag om 22.35 uur direct na 'Nieuwsuur' op NPO 2.

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

radio2 op VRT 1
    De Raad van Soekie