'Kruispunt': Wij worden 50

zaterdag 22 april 2017

'Vijftig is het nieuwe dertig', liet Koning Willem-Alexander zich vrolijk ontvallen toen hij onlangs werd gevraagd naar zijn aanstaande verjaardag.

In 'Kruispunt' de levenslijnen van drie mensen die óók op 27 april 50 worden. Maar hun wieg stond niet in een paleis. Reggy Rumawatine en Sanja de Wit zijn druk in de weer met het vinden van de juiste outfit want eind van de maand gaan ze aan tafel met Willem-Alexander. Ze zijn twee van de 150 gelukkigen die zijn uitgenodigd voor het koninklijke diner.

De wieg van Henk Goslinga stond in Emmen. Hij heeft nog een zilveren lepel die cadeau werd gedaan omdat hij op dezelfde dag als het prinsje werd geboren. Vol trots laat hij het tijdschrift de Spiegel zien waarin zijn babyfoto staat afgebeeld naast die van de kleine Oranje. Na de middelbare school besluit Henk om in Groningen geschiedenis te studeren. Dezelfde studie als de koninklijke hoogheid, maar daar houdt de vergelijking wel op. Terwijl Willem-Alexander zich onderdompelt in het studentenleven als Leidse corpsbal voert Henk actie. Hij demonstreert tegen het afschaffen van de studiebeurs. Na zijn studie is het vinden van werk lastig. Hij gaat aan de slag als pompbediende en werkt in een fabriek totdat hij jaren later een eigen boekwinkel begint. Dan slaat de financiële crisis toe en verkoopt hij zijn mooie zaak.

Jarig zijn op dezelfde dag als de koning maakt je eigen verjaardag bijzonder vindt Sanja de Wit die als kind lang in de waan leeft dat er gevlagd wordt omdat zij een jaartje ouder is geworden. In Weesp gaat ze naar de Prins Willem-Alexander school. Later zet ze zich vrijwillig en beroepsmatig in voor verstandelijk gehandicapten. Tijdens een kamp voor jongeren met een beperking wordt ze verliefd op een vrijwilliger die in het dagelijks leven buschauffeur is. Ze trouwen jong en vestigen zich in Hilversum. Sanja’s baan in de zorg levert geen vetpot op en dus moet er gespaard worden voor een nieuwe auto. Vol trots rijdt ze nu rond in een paarse Peugeot. Het is een van de weinige luxe zaken die ze waardeert. Ze hecht zich niet aan materiële zaken en houdt niet van pracht en praal. Met de koning wil ze dan ook niet ruilen.

In de Molukse wijk van Wierden in Twente staat de wieg van Reggy Rumawatine. De jongste telg van een groot gezin. Door zijn moeder wordt hij liefkozend anak mas genoemd, wat Moluks is voor gouden kind. In de warme beschermende Molukse gemeenschap groeit hij op. Als lagere schoolkind ziet hij op televisie de treinkapingen en de gijzeling van schoolkinderen door RMS-aanhangers. Als op het schoolplein aan hem wordt gevraagd waar RMS voor staat antwoordt hij rijst met suiker.

Tijdens zijn dienstplicht weet hij al dat hij zich aangetrokken voelt tot mannen, maar hij zwijgt. Hij zoekt vrijheid en ontdekt die in Amsterdam waar hij uiteindelijk geluk vindt met zijn huidige man. Anders dan de koning is Reggy ontsnapt aan de beschermende omgeving. Die is zijn leven lang tot de gouden kooi veroordeeld.

'Kruispunt: Wij worden 50', zondag 23 april om 23.05 uur op NPO 2.

Stephanie Planckaert (VTM)

Het nieuwe schooljaar gaat van start en bij de familie Luki brengen ze hun zevende kind naar school. De familie Leys staat voor een dilemma tijdens het winkelen: wordt het schoolgerief of toch speelgoed? Voor de familie Naudts, met hun acht dochters, brengt het nieuwe schooljaar eveneens extra kosten met zich mee. Stephanie bezoekt ook Kevin en Nena, die helaas minder goed nieuws hebben ontvangen over hun baby Yarne.

'Families XXL', om 20.30 uur bij VTM.

radio2 op VRT 1
    Onze natuur