'Klassiek viert de Zomer' met trombonist Raymond Munnecom en klassiek pianist Thomas Beijer

zondag 22 juli 2018

In 'Klassiek viert de Zomer' neemt presentator Floris Kortie (bekend van Podium Witteman) ons mee door heel Nederland, want de klassieke muziek leeft niet alleen in de concertzaal, maar ook daarbuiten op de vele zonnige festivals en zomerse dansfeesten.

In deze aflevering ontmoet presentator Floris Kortie trombonist Raymond Munnecom.
Raymond groeide op in het pittoreske dorpje Neeritter, op de grens van Nederlands en Belgisch Limburg. Als jochie keek hij met grote ogen mee wanneer opa, oom en tante repeteerden met de harmonie. Dat wilde hij ook! Toen hij 10 was, ging Raymond althoorn spelen in het dorpsharmonie-orkest. Na het conservatorium kwam hij in het Koninklijk Concertgebouworkest terecht, waarmee hij tournees over de hele wereld maakt.

Maar nu is hij terug in zijn geboortestreek waar hij de Mährländer blaaskapel van zijn neefje Frank opzoekt. Want met hen gaat hij voor het eerst optreden tijdens het zonovergoten Oud Limburgs Schuttersfeest. En dan blijkt dat er verwantschap is tussen de Mährländer muziek die zij nu spelen en de romantische muziek van Dvoraks Negende Symfonie, die Raymond met het Concertgebouworkest speelt.

Aflevering 4: Flamenco
Uitzenddatum: vrijdag 27 juli

In deze aflevering ontmoet presentator Floris Kortie Thomas Beijer. Thomas is een succesvol klassiek pianist en kreeg les van de beroemde Nederlandse pianopedagoog Jan Wijn. En die ‘vergiftigde’ hem met het Spanje-virus. Thomas raakte geobsedeerd door Spanje en wilde zoveel mogelijk muziek leren spelen, ging naar flamencodansen kijken en verzamelde alles wat los en vast zat.

Thomas bezoekt in deze aflevering het Flamenco Festival in Rotterdam. De flamenco spreekt Thomas bijzonder aan en hij voelt zich verwant met de levenshouding waarin de pijn met opgeheven hoofd gedragen wordt. In Rotterdam ontmoet hij Ermina Fernandez Cordoba. Een pittige sympathieke zangeres die wel de uitdaging aandurft om met Thomas te spelen. Samen gaan ze de liederen van Manuel de Falla te lijf en dat levert een ontroerende uitvoering op.

'Klassiek viert de Zomer', 16 juli t/m 17 augustus elke maandag en vrijdag om 22.35 uur direct na 'Nieuwsuur' op NPO 2.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Karl ontvangt David van der Poel, Jolien D'hoore en Stijn Steels aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En Bart Aerts gaat op zoek naar verhalen rond wielerlegende Briek Schotte.

'Vive le Vélo, leve de Ronde', om 21.00 uur op VRT 1.

Radio2 op VRT 1: WinWin
    Murdoch Mysteries
    Goedemorgen Nederland
    Nederland in Beweging