Frénk van der Linden in 'Adieu God?': 'Het is altijd een raadsel gebleven'

zaterdag 1 oktober 2016

Aanstaande zondag gaat Tijs van den Brink in 'Adieu God?' in gesprek met journalist Frénk van der Linden. Al vroeg werd hij met de hardheid van het leven geconfronteerd.

Door deze heftige gebeurtenissen raakte Frénk zijn overtuiging kwijt dat hij nog iets van God kon verwachten. Maar het geloof is altijd een thema gebleven in zijn leven. 'Ik zou hopen dat ik Jezus in gesprek met zichzelf zou kunnen krijgen, want de vragen van mij zijn minder interessant dan de vragen die hij zichzelf zou kunnen stellen.'

Zijn moeder verliet het gezin voor een andere man toen hij 12 was, een paar jaar later werd zijn halfbroertje doodgereden door zijn oom. Dat was het moment waarop zijn vader het geloof verloor, door wat de pastoor bij de uitvaart zei over deze tragedie. 'Maar het zou best kunnen zijn dat mijn vader stiekem gewoon is blijven geloven. Misschien is het met geloof en liefde wel zo dat je kan proberen het te verlaten, maar dat het jou nooit helemaal verlaat', zegt Frénk.

Als 18-jarige ging hij naar het oecumenische klooster Taizé om daar te midden van vele leeftijdsgenoten naar God te zoeken. Onderweg ontspoorde de trein in Frankrijk. Elf mensen kwamen om. Die nacht bracht hij biddend in de kerk van Taizé door. Het bleef stil. Van God verwachtte hij vanaf dat moment niets meer, maar het geloof is altijd een groot thema in zijn leven gebleven, ook in de interviews die hij deed. 'Misschien interview ik daarom ook zo graag mensen die geloven, want wat je niet snapt is toch uiteindelijk leuker dan wat je wel snapt. Het is altijd een raadsel gebleven waaruit die overgave nou bestaat en wat het iemand brengt?'

Frénk trouwde met een kleindochter van een van de oprichters van de EO. Het geloof bleef tussen hen in staan en kostte hem zijn huwelijk. Een paar jaar geleden gebeurde een wonder dat hem een ander mens heeft gemaakt. Hij wist een verzoening tussen zijn verbitterde ouders teweeg te brengen. Vorig jaar heeft hij zijn 86-jarige vader meegenomen naar het klooster in Taizé, om hem te laten zien waarom die plek zo’n grote betekenis in zijn leven heeft gehad.

'Adieu God?', zondag 2 oktober om 23.35 uur op NPO 2.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Heterdaad
    VRT NWS laat