Duizendpoot Loeck ruilt met nierpatiënt Maurice in 'KRO Puberruil Zapp'

maandag 2 maart 2015

De spontane Loeck heeft alles wat zijn hartje begeert en woont in een gigantisch huis in Borgharen. Hij ruilt in deze uitzending van 'KRO Puberruil Zapp' met Maurice uit Echt, die niet ver bij hem vandaan woont, maar een totaal ander leven leidt door de beperking van zijn nierziekte.

Spraakwaterval Loeck woont met zijn ouders, broertje en zusje in een groot vrijstaand huis in het Limburgse dorpje Borgharen. Loeck leidt een zorgeloos bestaan, waarin hij graag alles doet wat hij leuk vindt. Zo is het een erg sportieve jongen die meerdere keren in de week op het voetbalveld staat. Hij wil later profvoetballer worden, maar uitvinder of cabaretier lijkt hem ook wel wat. Loeck kijkt veel filmpjes van cabaretiers en doet hen vervolgens na. Ook bedenkt hij ’s avonds in bed de beste moppen. Tijdens lange wandeltochten bestudeert hij kleine kriebelende beestjes. Loeck is een belangrijk lid van de Raad van Elf van zijn carnavalsvereniging. Hij doet alle toespraken namens zijn prins en prinses op evenementen, presentaties en felicitaties.

De twaalfjarige Maurice heeft al heel wat meegemaakt in zijn jonge leven. Hij is namelijk geboren met een nierziekte en dit heeft grote impact op zijn dagelijks leven. Zijn nieren zijn misvormd en werken nog maar voor tien tot vijftien procent. In vergelijking tot veel leeftijdgenootjes moet Maurice een hoop laten, zo kan hij bijvoorbeeld geen contactsporten zoals voetbal en judo doen. Het risico dat zijn nieren dan nog meer beschadiging oplopen is te groot. Zijn ouders en broertjes steunen hem door dik en dun. Ook zijn vrienden houden rekening met zijn ziekte en samen spenderen ze heel wat uren achter de gamecontrollers. Maurice blijft hoe dan ook positief en hoopt snel een nieuwe nier te krijgen, het allerliefst van zijn vader die een speciaal traject voor transplantatie volgt.

Hoe doet Maurice het op Loecks zijn plek in de Raad van Elf? En hoe zit het met zijn gevoel voor humor? Hoe reageert Loeck op de beperkingen in het leven van Maurice? En hoe zijn zijn skills in de keuken?

'KRO Puberruil Zapp', dinsdag 3 maart om 17.15 uur op NPO 3.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Heterdaad
    VRT NWS laat