Digitale gluurders in 'De Kennis van Nu'

woensdag 26 april 2017

Nog nooit werd ons dagelijks leven zo goed gedocumenteerd en geanalyseerd als nu. Elke website die we bezoeken, elke plek waar we inloggen en elk ticket dat we boeken wordt geregistreerd en opgeslagen.

De berg van data die zo ontstaat, is een goudmijn voor marketingbedrijven en online winkels. Hoog tijd dat internetgebruikers inzicht krijgen in hoe de informatie die ze achterlaten, wordt gebruikt. In deze aflevering brengen presentatoren Elisabeth van Nimwegen en Diederik Jekel in kaart welke bedrijven dag op dag hun gedrag online verzamelen, analyseren, voorspellen én beïnvloeden.


Elisabeth geeft haar laptop in handen van big data specialist en privacy deskundige Frederik Zuiderveen Borgesius van de Universiteit van Amsterdam. Hij laat haar zien hoeveel bedrijven er via trackingcookies meekijken terwijl ze online de krant leest, aankopen doet en haar vakantie boekt. Het blijkt dat er, elke keer als ze een website opent, achter de schermen een complete veiling plaatsvindt: een veiling waarbij honderden advertentienetwerken bieden op de advertentieruimte die Elisabeth te zien krijgt bij het openen van de site. Wie heeft er het meeste geld voor over om haar een reclame te laten zien? En op basis van welke informatie doen de advertentienetwerken hun bod?

Diederik gaat ondertussen op zoek naar de bedrijven achter de cookies op zijn computer, want niet alleen partijen als Google en Facebook kijken mee. Bedrijven waar hij nog nooit van heeft gehoord, zoals bijvoorbeeld Criteo en Yieldr, zouden een schat van informatie over hem bezitten, maar blijken niet bepaald happig om informatie over hun eigen werkwijze vrij te geven.

Communicatiewetenschapper Claes de Vreese van de Universiteit van Amsterdam kijkt daar niet van op: hij voorspelt dat de slimme algoritmes die inzicht geven in ons gedrag en onze identiteit dé grootste bedrijfsgeheimen van de toekomst worden. Een verontrustende tendens, vooral als ook nieuwswebsites en politieke campagnes steeds meer op het individu toegesneden worden zonder dat duidelijk is wie welke informatie te zien krijgt.

'De Kennis van Nu', donderdag 27 april om 19.20 uur bij de NTR op NPO2.


TVvisie Extra



Onze apps

Download onze app op de Google Play Store Download onze app in de App Store

Meest recente

Multimedia SPOTLIGHT

Kijktip van de dag

logo VTM 2 logo

De 54-jarige Rotterdammer John is altijd al een stevige drinker geweest, maar wanneer zijn grote liefde Adele overlijdt aan de gevolgen van leukemie, is het hek helemaal van de dam. Zijn kinderen Nathalie en Giovanni maken zich grote zorgen. Wanneer Maarten aan de slag gaat met de familie, blijkt al gauw dat het gebruik van alcohol en drugs niet alleen een probleem van vader John is.

'Verslaafd', om 21.40 uur op VTM 2.

Dossiers

NU en STRAKS op tv

volledige TVgids
  • 06:00
    Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    00:50
    Thuis
  • 07:30
    Ketnet Junior
    12:30
    Winterbeelden
  • 07:35
    Boomhutverhalen
    21:00
    Geen uitzending
  • 07:35
    K3 Roller Disco
    01:45
    Geen uitzending
  • 06:50
    Blind getrouwd: Australië
    01:25
    Geen uitzending
  • 02:25
    Geen uitzending
    11:15
    Sturm der Liebe
  • 01:00
    Geen uitzending
    14:10
    Airwolf
  • 07:20
    All Saints
    01:35
    House
  • 06:00
    Joe
    00:45
    Geen uitzending
  • 06:00
    TEAM OCHTEND
    00:45
    De Tafel van Gert
  • 05:00
    Geen uitzending
    00:50
    ER
  • 07:25
    Geen uitzending
    00:30
    Manifest
  • 07:15
    Ja, Chef!
    00:55
    The Block NZ: On Point
  • 05:00
    Geen uitzending
    00:40
    Castle
  • 06:00
    Herhalingslus
    08:00
    Wijzer Wonen
  • 07:27
    Het zelfbouwhuis
    06:00
    Nog Even Soezen
  • 07:20
    De Wereldkeuken
    00:35
    De Eregast
  • 07:00
    ION Men's Hockey League
  • 07:15
    Father Brown
    00:45
    London Kills
  • 07:30
    NOS Journaal
    00:41
    Op1
  • 07:15
    Tijd voor Max
    00:20
    Nieuwsuur
  • 07:36
    Het Muizenhuis
    00:06
    Sophie & Jeroen