Dans in 'Het Uur van de Wolf' met Dance or Die / Vlucht

woensdag 28 maart 2018

De drift van vluchtelingen om te overleven. Dit is het centrale thema van de dubbele programmering van 'Het Uur van de Wolf' op donderdag 29 maart. Dance or Die vertelt in de vorm van een documentaire het aangrijpende verhaal van een jonge danser in Syrië, die in de kunst een vorm heeft gevonden het oorlogsgeweld te trotseren.

Vlucht is een onafhankelijke korte dansfilm waarin een groep Nederlanders op de vlucht slaat. Beide films gaan op 18 maart onder de noemer De Wolf Danst in première tijdens het festival Cinedans.

Dance or Die is het levensmotto van de Syrische danser Ahmad Joudeh (27). Het staat in zijn nek getatoeëerd. 'Ieder mens voert zijn eigen strijd. Mijn gevecht begon toen ik besloot danser te worden'. Dans is Ahmad’s leven, maar het wordt hem onmogelijk gemaakt in zijn door oorlog getroffen geboortestad Damascus. De kans om zijn geboortegrond te kunnen ontvluchten grijpt hij met beide handen aan. Sinds anderhalf jaar woont hij in Nederland en treedt hij op bij voorstellingen van Het Nationale Ballet.

Zijn verhaal wordt wereldwijd door de media opgepakt en hij treedt op in binnen- en buitenland, met grootheden als Sting en balletdanser Roberto Bolle. Toch worstelt hij met zijn nieuwe leven. Hij mist zijn familie, die nog steeds in Syrië is. Bovendien is de druk om het hier te maken groot. Welke prijs betaalt Ahmad voor zijn nieuw verkregen vrijheid? Regisseur Roozbeh Kaboly filmde Ahmad voor Nieuwsuur in 2016 en heeft hem sindsdien op de voet gevolgd. Met Dance or Die maakte hij een indringende documentaire over veerkracht en het verlangen naar autonomie.

Regisseur Wiam Al-Zabari en choreografe Krisztina de Châtel hebben beiden in het verleden hun land moeten ontvluchten. Met de korte dansfilm Vlucht maken zij invoelbaar hoe het is om je thuisland achter te moeten laten. Een groep dansers ontvlucht een typisch Hollands dorpje en vecht zich een weg, dwars door de bossen en over de duinen, richting zee. Een zoektocht naar vrijheid en veiligheid.

Regie Dance or Die: Roozbeh Kaboly
Regie Vlucht: Wiam Al-Zabari
Choreografie Vlucht: Krisztina de Châtel
Productie: Witfilm

'Het Uur van de Wolf: Dance or Die / Vlucht', donderdag 29 maart om 22.55 uur bij de NTR op NPO2.

'Axel Gaat Binnen' (VTM)

Wat is tantra? Ook Axel wist het niet voor hij vertrok. Nog meer dan anders betreedt hij hier het onbekende. Eén ding is zeker: hij is emotioneel nog nooit zo diep gegaan. In deze aflevering komt Axel zichzelf helemaal tegen op verschillende vlakken. Met de nodige scepsis vertrekt hij naar de retraite in de Ardennen, maar hij keert terug naar Antwerpen als een compleet ander mens.

'Axel Gaat Binnen', om 21.45 uur op VTM.

Villa Politica
    Lentebeelden