Augustus popmaand in 'Het Uur van de Wolf'

woensdag 2 augustus 2017

'Het Uur van de Wolf' zendt de in maand augustus maar liefst vijf heerlijke internationale popdocumentaires uit. Met de bijzondere chemie in 10cc, de broedermoord bij UB40, de ongekende energie van Mavis Staples, het stormachtige leven van blueslegende Janis Joplin en de hartverwarmende documentaire over de onbekende muzikanten van The Wrecking Crew, die meespeelden op zowat álle hitalbums van de jaren 60 en 70.

10cc - I’m Not In Love
Uitzending donderdag 3 augustus om 22.40 uur bij de NTR op NPO 2

Graham Gouldman, Eric Stewart, Kevin Godley en Lol Creme experimenteerden er begin jaren zeventig, als exponenten van de vruchtbare muziekscene in Noord-Engeland, rustig op los in hun zelfgebouwde Strawberry Studio. De chemische reactie van hun individuele talenten en hun bereidheid al hun ideeën uit te proberen, vernieuwden de popmuziek en leidden tot grote hits als The Wallstreet Shuffle, The Things We Do for Love en Dreadlock Holiday. Met veel smaak en humor vertellen de vier originele leden de verhalen over hun korte samenwerking en de optredens met als hoogtepunt de creatie van hun superhit I’m Not In Love.

Ze bleken uiteindelijk meer begaafde muzikanten, schrijvers, uitvinders en kunstenaars dan popsterren. Ze gingen al in 1976, op het hoogtepunt van hun roem, uit elkaar om ieder afzonderlijk nog vele artistieke successen te behalen.

Met onder anderen Tim Rice, Graham Nash, Harvey Lisberg, Trevor Horn en Stewart Copeland.

Deze documentaire is eerder uitgezonden op 12 januari 2017.

UB40 – beloften en leugens
Uitzending donderdag 10 augustus om 22.40 uur bij de NTR op NPO 2

De Engelse popgroep UB40 behoort tot een van de meest succesvolle bands aller tijden, met meer dan 70 miljoen verkochte albums en wereldwijde hits als Red Red Wine en I got you babe. Maar het succes en de roem eisten zijn tol en lieten de bandleden berooid en met grote financiële schulden achter. Het ooit relaxte reggaegroepje van acht vrienden, waaronder drie broers, raakt verscheurd door haat en verraad. Na de opsplitsing claimen nu twee bands de naam UB40.

Broedermoord ten top, niets verhullend en ontluisterend door de BBC in beeld gebracht.

Deze documentaire is eerder uitgezonden op 26 januari 2017.

Janis: Little girl blue
Uitzending donderdag 17 augustus om 22.40 bij de NTR uur op NPO 2

Zelfs 45 jaar na haar dood is ze nog een bron van inspiratie voor veel vrouwelijke rockers: Janis Joplin. Ze verkocht miljoenen albums en had grote hits met Me and Bobby McGee en Piece of my heart. Regisseur Amy Berg maakte met de documentaire Janis: Little Girl Blue een liefdevol portret van deze ‘moeder van de blues’.

Joplins weg naar het succes is verbonden met diepe dalen in haar korte leven (ze werd slechts 27 jaar). Dit stormachtige leven wordt getoond aan de hand van voorgelezen brieven die Janis schreef naar haar ouders en geliefden. Samen met een enorme hoeveelheid nooit eerder vertoond archiefmateriaal (van onder andere haar legendarische optredens op het Monterey-festival en Woodstock) komt het beeld naar voren van een ongelukkige, naar liefde hunkerende vrouw met een rauwe en emotionele strot, waar de pijn en eenzaamheid altijd in doorklonk.

Deze documentaire is eerder uitgezonden op 14 april 2016.

Mavis!
Uitzending donderdag 24 augustus om 22.40 uur bij de NTR op NPO 2

'Ik probeer liefde en muziek bij de mensen te brengen.' Het is een simpele opdracht die de inmiddels 77-jarige zangeres Mavis Staples zichzelf heeft gesteld. En ze doet dit met grote overtuigingskracht en ongekende energie.

Grootheden als Prince, Bonnie Raitt en Bob Dylan vertellen hoe ze geïnspireerd raakten door de lage en ruige stem van Mavis. De documentaire zit vol prachtig archiefmateriaal, dat ook duidelijk maakt hoe belangrijk de groep is in de jaren zestig, als ze de soundtrack vertolken van de burgerrechtenbeweging. Een solocarrière komt voor Mavis niet écht van de grond, zelfs niet als Prince haar in 1986 belt en ze samen twee albums maken.

In de warmbloedige documentaire Mavis! van regisseur Jessica Edwards is te zien hoe Staples nog altijd op tournee gaat en hoeveel plezier ze beleeft aan optreden. 'Ik stop pas met zingen als ik niks meer te zeggen heb. En dat gaat niet gebeuren.'

Deze documentaire is eerder uitgezonden op 9 juni 2016.

The Wrecking Crew
Uitzending donderdag 31 augustus om 22.40 uur bij de NTR op NPO 2

The Wrecking Crew was een groep sessiemuzikanten uit Los Angeles. Ze leverden een grote muzikale bijdrage aan hitalbums van bijvoorbeeld The Beach Boys, Nat 'King' Cole, Frank Sinatra, Simon & Garfunkel, Nancy Sinatra, The Monkees en The Byrds. Ze stonden bovenaan de bellijstjes van veel artiesten en producers, zoals Phil Spector, als de beste instrumentalisten die je kon krijgen, maar bij het grote publiek bleven ze nagenoeg onbekend. In deze documentaire komen verschillende muzikanten samen om te vertellen over hun ervaringen in de crew. Met veel bekende muziek, getuigenissen van sterren als Cher en bijzondere beelden uit de studio, schetsen ze zo een tijdsbeeld van de Amerikaanse muziekindustrie aan de westkust in de jaren zestig en zeventig.

Deze documentaire is eerder uitgezonden op 22 december 2016.

'Het Uur van de Wolf: Augustus popmaand', 3 augustus tot 31 augustus om 22.40 uur bij de NTR op NPO 2.

'The White Lotus 2' (Streamz)

Wanneer Tanya een uitnodiging krijgt van de expat Quentin, brengt Portia de dag door met zijn verleidelijke neef. Na terugkeer van haar reis met Daphne wordt een opgeluchte Harper verrast door een bewijsstuk van Ethans avondje uit.

'The White Lotus ', om 20.35 uur op Play4.

Paul O'Grady: For the Love of Dogs
    Mega Mindy