'Schepper & Co In Het Land' over vergeten Russische soldaten

donderdag 3 mei 2012

Op 4 mei herdenken we alle doden die in Nederland of op andere plaatsen in de wereld gevallen zijn sinds het uitbreken van de tweede Wereldoorlog. Hoewel het meer dan zestig jaar geleden is dat deze oorlog werd beëindigd, zijn nog steeds niet alle verhalen uit die periode verteld. Zoals de verhalen van de 865 Russische soldaten die op de begraafplaats het Russisch Ereveld in Leusden begraven liggen. Zelfs de Russische nabestaanden van deze doden kennen de verhalen niet; sterker nog: veel van hen weten niet eens dat hun vaders in Nederland begraven liggen.

Remco Reiding was als 22-jarige student journalistiek net terug van zijn eerste reis naar Rusland , toen hij hoorde  van het bestaan van dit Russische Ereveld. Lopend langs de lange rijen oorlogsgraven vroeg hij zich af wie de soldaten waren die daar lagen, hoe ze hier in Nederland waren beland en wie hun verwanten waren. Het wordt de missie van Remco om dit Ereveld uit de vergetelheid te halen en de soldaten een gezicht te geven.

Er volgt een jarenlange zoektocht langs stoffige archieven en naar de uiteinden van de voormalige Sovjet Unie. Want daar wonen de achterblijvers: de echtgenotes, broers en zussen en de kinderen van de soldaten die opgroeiden zonder vader.

Het resultaat is indrukwekkend: vijfenvijftig jaar na het einde van de oorlog  vond Remco in de hele voormalige Sovjet Unie 183 families en staan er op 4 mei op de begraafplaats in Leusden familieleden van de soldaten met bloemen in hun hand aan het graf van hun vader. Inmiddels is Remco getrouwd met een Russische vrouw en woont hij in Moskou. Maar zijn zoektocht gaat door.

Verslaggever Yvonne Pelgrum reisde voor 'Schepper & Co in het Land' mee met Remco in de voormalige Sovjet Unie. Ze ontmoeten een vrouw die in 2010 voor het eerst hoorde waar haar vader lag begraven. Wat betekende dat voor haar? Zij ontmoette ook een vrouw die onlangs van Remco hoorde dat haar vader in Nederland begraven ligt: zij zal diens graf in mei voor het eerste bezoeken.

Remco: 'Hoe kan de oorlog voorbij zijn, als vrijwel dagelijks vragen binnenkomen van nabestaanden? Hoe kan de oorlog voorbij zijn, als nog miljoenen mensen wachten op nieuws over het lot van hun vermiste? Hoe kan de oorlog voorbij zijn, als de geschiedenis niet zorgvuldig is vastgelegd? Hoe kan de oorlog voorbij zijn, als die oorlog nog voortleeft, in mijn gedachten en in de gedachten van zovelen?' (citaat uit 2009)

'Schepper & Co In Het Land', vrijdag 4 mei om 17.05 uur op Nederland 2.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Jacques en Axel trekken naar de rommelmarkt in het centrum van Gent. Stand-upcomedian Henk Rijckaert vormt een duo met Jacques, terwijl Belle Perez met Axel op stap gaat. Samen gaan ze op zoek naar objecten die het meeste geld gaan opleveren tijdens de veiling.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Radio2 op VRT 1: Goeiemorgen, morgen!
    Tik Tak
    Kabouter Plop