Wie wint de finale van het jubileumseizoen van 'Belgium's Got Talent'?

donderdag 24 mei 2018

12 finalisten, 1 winnaar: de finale van 'Belgium's Got Talent' was nog nooit zó spannend. Gemiddeld zagen een recordaantal van 1.127.866 kijkers – goed voor 47,2% marktaandeel (VVA 18-54, live+uitgesteld) – de voorbije weken hoe de 12 topacts hun plek in de finale veroverden.

Gilles Thiry, DrumSpirit, Interius Fortitudo, Get Insane, Avant Garde Collective en Aya Courouble kregen de stem van de jury. Twice, Tascha & Ian, Sonita, Leen & Angelo, Mathias Goethals en CompAni-One werden door de kijkers naar de finale gestuurd. Vrijdag 25 mei zetten de talenten een laatste keer alles op alles in de live finale. Wie wordt de opvolger van Baba Yega en gaat voor goud in het jubileumseizoen van 'Belgium’s Got Talent'?

Acrobaat Gilles Thiry  (26 – Bost) verkent opnieuw hogere regionen aan zijn Chinese mast. Tijdens de finale brengt hij een persoonlijk verhaal, waaraan hij ook zijn opvallende tattoo dankt. Van bescheiden turner tot rasecht showbeest: Mathias Goethals (19 – Roeselare) onderging een ware transformatie voor zijn studioshow. Vrijdag verrast hij met een acrobatische combinatie op de grond én in de lucht. Ook Sonita (25 – Gent) legt de lat hoog. Queen B coveren, daar moet je lef voor hebben. De Kameroense studente gaat de uitdaging aan met het aartsmoeilijke Listen van Beyoncé.

Acrobatisch talent is er van het jonge koppel Tascha & Ian (19, Boom). Zij hopen alle harten sneller te doen slaan met een act op Tom Walkers megahit ‘Leave a Light on’. Spektakel verzekerd wanneer de Olympiërs van Interius Fortitudo (18 en 23 – Brussel en Deurne) hun turnkunsten bovenhalen. Dit keer kiezen ze voor nieuwe toestellen, die het volledige podium beslaan, én de beats van Dimitri Vegas & Like Mike. Ook het Limburgse latinduo Leen & Angelo (28 en 29 – Kaulille) drijft het tempo op. De twee Belgische kampioenen dansen voor de finale een rumba en een jive, en gebruiken daarvoor de swingende tonen van Bruno Mars. Twice (13 en 15 – Ingelmunster), de Golden Buzzer van Stan, gaat vrijdag ook voor invloeden van latin in hun moderne choreografie. Slaat het piepjonge duo er opnieuw in om jury en publiek muisstil te krijgen?

Hun trommels steken in een nieuw jasje en hun drums zijn opgewarmd: percussiegroep DrumSpirit (15-29 – Dadizele) is klaar voor muzikaal vuurwerk. Show verkopen ze dit keer op het toepasselijke ‘The Greatest Show’ uit de gelijknamige film. Ook Get Insane gaat voor nóg meer spektakel. Met behulp van BMX’en, pocketbikes en steps beloven ze nog waanzinniger uit de hoek te komen. Aya Courouble (15 – Merelbeke) doet voor haar ritmische gymnastiek beroep op een hoepel, bal en touw. Met die attributen duikt ze de jungle in voor een beestige act.

Danscrew CompAni-One (18-29 – Gent) verzilverde vorige week het allerlaatste plekje in de finale. Dat de moderne dansers daar thuishoren bewijzen ze met een nieuwe choreografie. Ook An Lemmens’ favoriete crew is vrijdag van de partij: Avant Garde Collective (19-32 – Leuven en Nederland). Zij laten een andere kant van zichzelf zien met een ingetogen act op een nummer uit ‘The Secret Life of Walter Mitty’.

Alleen de kijker thuis beslist wie de overwinning en de bijhorende 50.000 verdient. Er kan al van bij het begin van de show gestemd worden via sms naar 6677 of gratis via de VTM-app.

'Belgium's Got Talent, live finale, vrijdag 25 mei om 20.40 uur bij VTM.

Belgiumsgottalent

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Villa Politica
    VRT NWS laat