'Vind Mijn Familie' doorkruist Denemarken en Sri Lanka

zondag 21 december 2014

Hartverwarmende verhalen staan centraal in 'Vind Mijn Familie'. Vorige week leefden 614.000 kijkers (live+3) mee met de 69-jarige Maggie, die door een stom toeval ontdekte dat ze een Duitse halfzus had en haar voor het eerst in de armen kon sluiten.

De twintiger Amanda reisde op haar beurt naar Zuid-Afrika voor een ontmoeting met haar biologische vader.

In de vijfde aflevering van 'Vind Mijn Familie' doen Francesca Vanthielen en haar researchteam er alles aan om in Sri Lanka de biologische moeder van de 28-jarige steward Jarcha op te sporen en om Patricia na zesendertig jaar met haar vader Frans te herenigen in Denemarken.

Jarcha en zijn Vlaamse adoptiemama willen hun belofte aan zijn biologische moeder in Sri Lanka nakomen
Jarcha is een 28-jarige steward bij een vliegtuigmaatschappij, die samen met zijn vrouw Hanne en hun babydochtertje Jedidiah in Houthalen woont. Zijn roots liggen evenwel in Sri Lanka. Zijn biologische moeder was te arm om voor hem te zorgen en wilde voor hem een betere toekomst bij een Westers gezin. Zo werd Jarcha twee weken na zijn geboorte geadopteerd door Martine en Marc. Jarcha is een gelukkig man en fiere papa, die zijn leven goed voor mekaar heeft.

Maar sinds de geboorte van zijn dochtertje is zijn verlangen ontzettend gegroeid om zijn persoonlijk verleden te kennen en zijn biologische moeder te vinden. ''Vind Mijn Familie' is mijn laatste hoop. Ik weet dat mijn biologische moeder al wat aan de oudere kant is. Hoe langer ik wacht hoe kleiner de kans om haar terug te zien. Het is nu of nooit', meent Jarcha.

Zijn Vlaamse adoptieouders staan volledig achter de zoektocht. Martine vindt het bovendien belangrijk om haar persoonlijke belofte aan Jarcha’s biologische mama te kunnen nakomen. 'Toen ik afscheid nam, heb ik haar beloofd dat ik terug zou komen. Je wil toch dat ze elkaar terug ooit kunnen ontmoeten. Wij hebben Jarcha mogen opvoeden en ik wil haar nu tonen dat het goed gaat met hem.'

Het oude adres dat in de adoptiepapieren stond, heeft evenwel niets opgeleverd. Een ander aanknopingspunt heeft Jarcha niet. Daarom richt hij zijn hoop op 'Vind Mijn Familie'. Francesca Vanthielen schakelt een journaliste uit Sri Lanka, die de taboes over adoptie in haar land goed kent, in om te helpen bij de zoektocht naar Jarcha's biologische familie.

Patricia zoekt haar vader die van de aardbol verdween toen ze 6 was
De 42-jarige Patricia beleeft haar eerste kinderjaren in de Antwerpse havenbuurt, want haar ouders waren binnenschippers. Ze is drie wanneer haar ouders uit mekaar gaan en vanaf dan woont Patricia met haar moeder aan de wal. Papa Frans komt haar om de veertien dagen ophalen. Wanneer Patricia zes jaar is, kondigt Frans aan dat hij voor een paar maanden gaat varen. Het is de laatste keer dat ze hem ziet.

Achtentwintig jaar lang hoort ze niets van haar vader. Ze heeft er geen idee van waar Frans een nieuw leven heeft opgebouwd en hoe hij het stelt. Tot er plots een brief van de Deense ambassade in haar bus zit. De afzender is Maria Larsen, een onbekende halfzus die contact met haar zoekt omdat Frans ernstig ziek is. Voor Patricia zijn al deze elementen heftig om te verwerken. Er volgen enkele mails met Maria en er worden plannen gemaakt om met de feestdagen van 2006 naar Denemarken te reizen. Maar in die periode wordt haar mama zwaar ziek en Patricia besluit voor haar te zorgen.

Twee jaar geleden is de mama van Patricia overleden en sindsdien vraag ze zich af wat er met haar vader is gebeurd. Ze heeft geen flauw idee, want Maria’s mailadres werkt niet meer en andere zoekpogingen op het internet hebben evenmin resultaat opgeleverd. 'Het zit in mijn achterhoofd dat hij er negen kansen op tien niet meer is. Maar dan toch wil ik heel veel vragen stellen aan mijn halfzus, Maria Larsen.'

Francesca Vanthielen en haar researchteam zetten alles op alles om Patricia's vader en halfzus op te sporen. Is de oude brief die Frans in de jaren ’80 schreef naar zijn schoonmoeder en waarin er een verwijzing staat naar een adres in de stad Odense dé sleutel om dochter en vader na vijfendertig jaar met mekaar te herenigen?

'Vind Mijn Familie', maandag 22 december om 20.35 uur op VTM.

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Joanna Lumley's Britain
    Radio 1: De wereld vandaag