Tweede reeks van Britse detective 'Vera' op Canvas

vrijdag 19 oktober 2012

Fans van de betere Britse detective kunnen zich in de handen wrijven: vanaf zaterdag programmeert Canvas de tweede reeks van de ITV-serie 'Vera', over de gelijknamige no- nonsense rechercheur Vera Stanhope (Brenda Blethyn, 'Secrets & Lies') die, gedreven en zelfs lichtjes geobsedeerd, samen met haar sidekick, brigadier Joe Ashwort (David Leon), moordzaken oplost in het onherbergzame Noord-Engeland.

De reeks is gebaseerd op de boeken van de bekroonde misdaadschrijfster Ann Cleeves en speelt zich af in Northumberland, tegen de Schotse grens. 'Vera' is een op en top Britse productie met uitgekiende verhalen en een ijzersterke cast.

In de eerste aflevering van de nieuwe reeks, The Ghost Position, onderzoeken Vera en Joe de zelfmoord van een vroegere collega van de inspecteur wiens dochter zwaar gewond werd na een brandstichting in hun huis. De volgende aflevering, Sandancers, gaat over twee gewelddadige sterfgevallen in het milieu van Afghanistan-veteranen. Daarna volgt Silent Voices, een verhaal over een moord die in verband wordt gebracht met de verdrinkingsdood van een kind vele jaren geleden. En in de laatste aflevering, A Certain Samaritan, wordt een man vermoord die bekend stond als een modelburger. Maar was hij dat ook?

Brenda Blethyn ('Secrets & Lies', 'Pride and Prejudice', 'Little Voice') speelt DCI Vera Stanhope, een ietwat sjofele politievrouw van middelbare leeftijd die haar eenzaamheid en haar drankzucht tracht te overwinnen door zich met niet aflatende koppigheid, maar ook met veel inzicht en listigheid vast te bijten in allerhande moordzaken.

Ze wordt daarbij geholpen door haar assistent en groentje in het politievak, brigadier Joe Ashworth (David Leon). Voor Vera is Joe de zoon die ze nooit gehad heeft, en in hem herkent ze dezelfde zin voor loyaliteit en gerechtigheid die ook haar drijft. Toch vindt ze hem nog wat groen achter de oren, en zet ze hem geregeld op haar eigen manier op zijn plaats. Hun werkterrein situeert zich in het Noord-Engelse graafschap Northumberland, een regio gekenmerkt door woeste rotskusten en prachtige heuvel-landschappen. De ruige en desolate natuur vormt niet alleen de perfecte mistroostige achtergrond voor de moordzaken, maar weerspiegelt tegelijk ook het complexe en onstuimige karakter van Vera.

Aflevering 1: The Ghost Position – 20.10
Sergeant Stuart Macken, een vroegere collega van Vera, pleegt zelfmoord in een hospitaal waar zijn dochter Stella wordt verzorgd nadat hun huis in brand is gestoken. Vera ontdekt dat Stuart nooit over de breuk met zijn vrouw Marianne heen is gekomen en dat hij op gespannen voet leefde met haar nieuwe echtgenoot Brian Gower. Hij is dan ook de hoofdverdachte. Maar Stuart had nog meer vijanden. Eén ervan is Stella’s vroegere leraar. En dan is er nog een oudere man, met wie het meisje een relatie had. Stella blijkt inderdaad een sleutelrol te spelen in het onderzoek...

'Vera', vanaf zaterdag 20 oktober om 20.40 uur op Canvas.

Canvastv

'Vive le Vélo, Leve de Ronde' - Karl Vannieuwkerke (Eén)

Dagelijks ontvangt Karl drie gasten aan zijn tafel in de Vlaamse Ardennen om te praten over hun passie voor de koers en 'Vlaanderens mooiste'. Sammy Neyrinck duikt in de sfeer van de Ronde voor dagverse reportages uit het peloton. En iedere dag is er ook een portret van een spilfiguur uit de rijke Ronde-geschiedenis.

'Vive le vélo, leve de Ronde', om 22.10 uur op VRT 1.

Kom op tegen Kanker, alles in de strijd
    VRT NWS laat
    Het digitale dilemma