Steven Van Herreweghe vindt 'de jongen die stond waar hij niet mocht staan'

woensdag 31 januari 2018

Donderdag 1 februari ontvangt Steven Van Herreweghe weer enkele bijzondere gasten in 'Van Algemeen Nut' op Eén. Acteur Filip Peeters zit bij Steven op de sofa.

Hij heeft al een indrukwekkend palmares bij elkaar gespeeld en schittert momenteel in de tweede reeks van 'Salamander' op Eén. Maar ooit begon hij zijn acteercarrière via zijn toenmalige job als kok. Hij onthult aan Steven hoe hij zijn allereerste rol als acteur versierde in de prestigieuze tv-reeks 'De Leeuw van Vlaanderen'. Dat moest een productie worden met Hollywood-allures, een soort 'Game of Thrones' avant la lettre.

'Plots stonden ze voor de deur'
Presentatrice Rani De Coninck doet morgen nog eens haar 'televisie-overval' van 27 jaar geleden over: voor het programma 'De Droomfabriek' belt ze in 1991 aan bij Chris Timmermans. Hij heeft een brief geschreven omdat hij graag met meisjes op vakantie wil. Chris is dan 30 jaar en woont nog bij zijn moeder. Rani komt Chris ophalen om hem te verrassen met een reis met meisjes. Hij moet dan wel onmiddellijk naar Tenerife vertrekken met alle Miss Belgian Beauty finalistes. Rani belt die dag aan bij de nietsvermoedende Chris, maar het is ook en vooral zijn mama die de show steelt. Ze ziet haar Chris niet graag zo plots vertrekken.

27 jaar na datum heeft Steven Van Herreweghe Rani terug bij Chris langs gestuurd. Om haar excuses aan te bieden voor die 'televisie-overval' 27 jaar geleden, maar ook dit keer verrast ze Chris.

Dit is 'de jongen die stond waar hij niet mocht staan'
Ook 'de jongen die stond waar hij niet mocht staan', is morgen te gast bij Steven. Steven lost met de onthulling van de identiteit van deze jongen een nieuw televisiemysterie op.

Op zaterdag 2 november 1992 zaten veel bijzondere items in 'Het Journaal', maar ook het einde zelf was bijzonder: wanneer anker Dirk Sterckx afscheid neemt van de kijker, stapt plots een jongen in beeld, na enkele meters beseft hij dat hij in beeld loopt en spurt weg. Steven is op zoek gegaan naar de jongen: wie is hij en wat deed hij toen?

Wie is de 'ster' van de reportage Grote mensen noemen het seks uit 1973?
Hoe praat je met je kinderen over seksualiteit? Het is een vraag waar de openbare omroep al in 1973 een antwoord op wilde geven. Grote mensen noemen het seks was een bijzondere reportage over hoe jonge ouders hun kinderen voorlichten. Wie met de bril van vandaag naar die uitzending kijkt, trekt zeer grote ogen: er wordt bijzonder open over alles gesproken en je kan je afvragen of hetzelfde soort reportage vandaag nog wel zou kunnen.

Steven slaagde erin om één van de opvallendste ‘sterren’ uit die reportage op te sporen: Herman Van Lierde.

Herman wordt als kleine jongen gefilmd in de reportage, samen met zijn ouders en zijn zus. Zijn ouders waren progressieve mensen die hun kinderen wilden opvoeden zonder taboes. Maar Herman en zijn familie hebben het algemeen nut gediend om de Vlaming te laten praten over zijn seksuele beleving.

'Van Algemeen Nut', donderdag 1 februari om 20.35 uur op Eén.

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

radio2 op VRT 1: ann&daan
    Royals Next Door