Sporza klaar voor BK Veldrijden in Koksijde

maandag 23 januari 2012

Vijf jaar na het WK in Hooglede-Gits komt het wereldkampioenschap veldrijden op 28 en 29 januari opnieuw naar België. Deze keer strijken de renners neer in Koksijde. Kan een Belgische veldrijder er, net als in Hooglede-Gits, de wereldtitel veroveren? Kijkers en luisteraars beleven het vanop de eerste rij bij Sporza.

Op zaterdag 28 januari en zondag 29 januari zijn alle ogen gericht op Koksijde voor het wereldkampioenschap veldrijden. Kan het thuisvoordeel Niels Albert, Sven Nys of Kevin Pauwels dat extra duwtje in de rug geven om wereldkampioen te worden? Of is de Tsjech Zdenìk Štybar voor het derde opeenvolgende jaar de snelste? Sporza is er het hele weekend bij in Koksijde en brengt verslag uit op radio en televisie.

Zaterdag 28 januari: Sporza op Eén
Op zaterdag 28 januari heet Karl Vannieuwkerke de kijkers vanaf 10.45 uur welkom in Sporza op Eén. Veldrijder Sven Vanthourenhout, niet geselecteerd voor het WK, is het hele weekend zijn analist en studiogast. Na een voorbeschouwing op de wedstrijd bij de junioren is het om 11.00 uur tijd voor de wedstrijd, met commentaar van Michel Wuyts en Paul Herygers. Renaat Schotte staat langs het parcours en sprokkelt reacties bij start en aankomst.

Om 14.05 uur is Sporza er opnieuw vanuit Koksijde, eerst met een samenvatting van de vrouwenfinale van de Australian Open. Vanaf 14.30 uur is het opnieuw al veldrijden wat de klok slaat. In de namiddag komt Peter Van Den Abeele, UCI-coördinator voor het veldrijden, langs in de studio voor een voorbeschouwing op de wedstrijd van de beloften. De Nederlander Lars van der Haar is favoriet en de Belgische hoop rust op de schouders van Wietse Bosmans. Van Den Abeele blikt ook vooruit op het WK veldrijden van 2013, dat zal plaatsvinden in het Amerikaanse Louisville. Om 15.00 uur gaat de wedstrijd bij de beloften van start. Achteraf is er een nabeschouwing en trekt Maarten Vangramberen naar het hotel van de Belgische renners om vooruit te blikken op de wedstrijd bij de elite heren van zondag.

Zondag 29 januari: Sporza op Canvas
Op zondag 29 januari zendt Sporza de hele dag lang, van 10.45 uur tot 18.00 uur, uit vanop het WK in Koksijde, zodat de kijkers niets van het spektakel hoeven te missen. Karl Vannieuwkerke volgt het WK samen met Sven Vanthourenhout live vanuit zijn glazen studio bij de aankomst, te midden van de toeschouwers. Hij krijgt er het hele weekend lang alle grote namen uit het veldrijden over de vloer, zoals Erwin Vervecken, Berten Van Damme, Richard Groenendaal, Roland Liboton en Mario De Clercq.

Om 10.45 uur gaat Vannieuwkerke van start met een voorbeschouwing op de wedstrijd van de vrouwen, die om 11.00 uur rechtstreeks wordt uitgezonden in Sporza op Canvas. Michel Wuyts en Paul Herygers leveren commentaar en Renaat Schotte staat langs het parcours.

Vanaf 13.30 uur brengt Sporza een ruime voorbeschouwing op de wedstrijd bij de elite. Daarin blikt Karl Vannieuwkerke ook terug op de voorbije wereldkampioenschappen die in België werden gereden, in het bijzonder het WK van 1994 in Koksijde en dat van 2007 in Hooglede-Gits. Paul Herygers en Richard Groenendaal, die in 1994 in een veelbesproken wedstrijd respectievelijk eerste en tweede werden, vertellen over toen en blikken vooruit op de wedstrijd van de heren. Karl Vannieuwkerke prikt geregeld door naar Renaat Schotte op het parcours en Maarten Vangramberen in het rennerspark. Voor het startsignaal wordt gegeven zijn er ook reportages over de oorsprong van het veldrijden en over gaststad Koksijde.

Na de wedstrijd nodigt Sporza de kersverse wereldkampioen uit in de studio om terug te blikken en cruciale fases in de wedstrijd te bespreken. 'Sportweekend' blikt op zondag 29 januari terug op het WK, met beelden van de wedstrijden, sportieve reportages en randreportages. Stef Wijnants laat ook de nieuwe wereldkampioen aan het woord.

Sporza op Radio 1
Op zaterdag 28 januari en op zondag 29 januari in de voormiddag brengt Sporza op Radio 1 liveflitsen van de wedstrijden van de junioren, beloften en vrouwen. Vanaf zondag 14.00 uur vat Gert Geens dit jaar strategisch post aan de finish van het parcours, om de hele dag live te gaan vanuit Koksijde. Hij spreekt met renners, verzorgers en andere interessante figuren uit het veldrijden die ter plaatse aanwezig zijn.

Christophe Vandegoor verzorgt het commentaar bij de wedstrijden en Carl Berteele neemt de sportieve interviews voor zijn rekening. Reporter Stijn Vlaeminck snuift ten slotte de sfeer op op het terrein.

WK veldrijden:

• voor junioren: op zaterdag 28 januari om 11.00 uur live in Sporza op Eén,
  • voorbeschouwing vanaf 10.45 uur.
  • voor beloften: op zaterdag 28 januari om 15.00 uur live in Sporza op Eén,
  • voorbeschouwing vanaf 14.30 uur.
  • voor vrouwen: op zondag 29 januari om 11.00 uur live in Sporza op Canvas,
  • voorbeschouwing vanaf 10.45 uur.
  • voor de heren elite: op zondag 29 januari om 15.00 uur live in Sporza op Canvas, met voorbeschouwing vanaf 13.30 uur.
  • in 'Sportweekend': op zondag 29 januari om 19.22 uur op Eén.

Sporza

'Eenmaal Andermaal' (VTM)

Op de enorme rommelmarkt van Maastricht zorgen Jacques en Axel voor een 'Tien om te zien'-reünie tussen Anne De Baetzelier en Willy Sommers. Deze keer staan Anne en Willy niet naast elkaar, maar tegenover elkaar. Anne vormt een duo met Axel, terwijl Willy met Jacques op zoek gaat naar verborgen parels.

'Eenmaal, Andermaal', om 20.40 uur op VTM.

Thuis
    Lou